Svar: Skal jeg malke ud? - 10 mdr.
29. april 2006
Alder:
10 mdr.
Hej Tina
Selv om det er hårdt når de siger amningen fra, så er det nu alligevel dejligt, når det er børnene selv som siger fra og det er rigtig flot at du har ammet så længe.
Når man er 10 mdr gammmel, så er der umiddelbart ikke noget i vejen for at komælksprodukter udgør størstedelen af mælkeindtaget. Drikker din dreng rigtig meget mælk, kan du dog godt overveje om du bør tilbyde ham lidt erstatning frem mod 1 års alderen. Fra 1 års alderen kan komælksprodukter, så udgøre hele hans indtag.
Fra nu af og frem til han er 1 år gammel bør du stille og roligt forsøge at nedsætte hans mælkebehov til ½ liter mælk dagligt og dette er incl. f.eks. en portion tykmælk eller lignende.
Der sker naturligvis ikke noget ved at din dreng får mere mælk end ½ liter, da hn jo er en stor dreng. Du skal bare være opmærksom på at han fra 1 års alderen ikke længere vokser så meget og det naturlige nysgerrighed efter at smage mad og spisevarieret bliver mindre. Børn på 1½ år kan være meget selektive i deres kostvaner og derfor er det her vigtigt at deres mælkeindtag ikke fylder så meget at der her ikke er plads og interesse for rigtig mad.
Så anbefalingen om ½ liter handle altså også om at sikre ham hans behov fremover.
Sødmælk og produkter af sødmælkstypen anbefales til 1 års alderen. Fra 1 års alderen tilbydes letmælk og først fra 3 års alderen tilbydes de fedtfattige produkter som skummetmælk og kærnemælk.
Med hensyn til udmalkning af brystet, så er dette nogle gange nødvendigt og andre gange ikke. Efter 5 dage burde det umiddelbart ikke være nødvendigt og måske kan du nøjes med en stramtsiddende BH.
Det er meget forskelligt hvornår mælken helt forsvinder. Jeg har mødt kvinder fortælle at de fortsat kunne klemme små dråber mælk ud af brystet selv om det var 2 år efter de havde ammet. For andre forsvinder det med det samme. Forunderlig verden.
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske