Svar: Børneeksem - 3 mdr.
29. april 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Charlotte
Amning virker forebyggende på allergi, men er ikke nogen garanti og derfor er der også børn som ammes, der får børneeksem.
Og ja det er da smadder ærgeligt at amningen ikke altid lykkes, men der er også meget andet som har værdi her i livet end amning og det ved jeg at du også selv synes. Det kræver meget at få en familie til at fungere og at have det rart sammen. Der skal være plads til alle, både store børn og den lille ny og der skal også være overskud til at være partner og kæreste og derfor er det at stoppe amning nogle gange den bedste beslutning!
Det bedste du kan gøre er at sørge for at Marie får en god hudpleje. Giv hende ikke bad lige inden hun skal sove, da det kan få eksemen til at blusse op og klø, men lad hende få luft på huden og brug så den fede creme som du allerede gør.
Vær opmærksom på vaskepulver og skyllemiddel og lad være med at bruge noget som indeholde parfume og andre irriterende stoffer. Vær også opmærksom på mærker i tøj. Vaskemærker som sidder i nakken af bluser eller i siden af en bodytocking, kan genere huden og derfor er det godt at få disse fjernet.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske