Brev:
Søvnfaser á 30 minutters varighed?
29. april 2006
Alder:
5 mdr.
Søvnfaser á 30 minutters varighed?
Kære Netsundhedsplejerske
Min søn på 5½ mdr. har siden han var 1½ mdr. altid kun sovet 30-40 minutter ad gangen. Det er fuldstændig ligegyldig om det er inde eller ude. Han falder som regel nemt i søvn, uden rokken, amning eller andet, helt af sig selv, men vågner altså altid efter ca 35 minutter. Han falder ikke i søvn af sig selv igen, men hvis jeg tager barnevognen og går med ham brokker han sig/snakker/græder han i ca 10-20 minutters tid og sover så videre, igen ca 35 minutter. Sådan gør han hver eneste dag og har altid gjort det.
Det samme sker indenfor når han vågner. Altid ca 35 minutter i første "hug", så ca 20 minutters vågentid og så igen 35 minutters søvn. Det er rigtig ærgeligt for han er jo ofte træt, da han ikke sover særlig tungt. Det skal også lige nævnes at når jeg først ruller med vognen så skal den rulle hele tiden. Stopper jeg, vågner han inden for ½ minut. Så jeg er nødt til at gå 1 times tid med vognen (20+35 minutter) 3-4 gange om dagen, hvilket er lidt hårdt og trivielt i længden.
Han kan ca være vågen 2 timer i mellem hver lur. Jeg har prøvet at lægge ham lidt før, trække hans vågnetid til 3 timer men intet hjælper. Han er mæt ved jeg og jeg kan ikke se hvad der ellers er "galt".
Jeg har også prøvet bare at give ham sutten og gå igen når han er vågnet men så skreg han helt hysterisk i 1½ time mens jeg gik frem og tilbage til vognen og gav sut og trøstede selvom det ikke hjalp og det kan jeg altså ikke have.
Ved godt deres søvnfaser er korte nu, men hvornår ændres de så de ligner de voksnes mere? Altså bliver længere end 30-40 minutter?
Om aftenen når vi lægger ham, så vågner han også altid efter 30 minutter, så bliver han ammet og så sover han gerne 1½-2 timer inden amning igen. Derefter sover han 2-5 timer, så han kan altså godt selv, om natten bare......
Har du nogle gode råd? Evt hvornår det bliver "bedre"? Han er virkelig træt om dagen og henad aftenen kan han være helt kolik-agtig pga træthed. Går jeg med ham f.eks 3x1½ time om dagen er han bare verdens gladeste barn! (så vågner han i øvrigt også op efter 30-40 min men sover så videre igen efter de obligatoriske 20 minutters vågentid).
Men det kan jeg snart ikke holde til mere og jeg vil jo også gerne i mødregruppe og andre ting, hvor jeg kan have ham med, uden at jeg skal gå efter 1½ time fordi han ikke kan sove mere end ½ time selv.
Hvad gør jeg? Synes jeg har prøvet alt og tænker at du måske ved hvornår søvnfaserne ændres og bliver længere?
Kærlig hilsen
Ditte