Svar: Søvnfaser á 30 minutters varighed?
29. april 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Ditte
Det må være utroligt hårdt og opslidende for jer at din dreng sover, som han gør. Har du drøftet det med din egen sundhedsplejerske?
Det kunne umiddelbart være oplagt at tænke på om han har problemer med ørerne, eller har ondt et andet sted, f.eks. smerter fra skulderen eller lignende, som årsag til at han vågner som han gør. Jeg tænker at det jo lyder som om at han kunne have nogle smerter som kom i jag og derfor gav ham dette søvnmønster. Om natten må han være så udmattet at han simpelthen sover.
Jeg tænker også på om det var en hård fødsel. Hvis fødslen har været hård og han har haft svært ved at komme ud, så kan han jo have haft smerter i den forbindelse og dermed måske fået en erfaring med sig om at vågne sådan. Således at selvom han ikke har smerter nu, så har han lært sig at vågne, altså har fået sig en vane med det - det man kan kalde vanebetinget afbrudt søvn.
Vanebetinget afbrudt søvn ses også hos børn, som er vant til gentagne gange i løbet af natten at få en sut i munden. Når sutten tabes, så kommes den automatisk i munden og derfor vil nogle børn begynde at vågne, når sutten tabes i erfaringen om at den skal være i munden for at de kan sove videre.
Det kan derfor også overvejes om din dreng nu begynder at vågne, fordi han er vant til at skulle rulles i søvn. Det er en svær balance, for det er jo også vigtigt at forsøge at holde ham sovende.
Er du begyndt at give ham noget skemad, som måske kan give ham en anden mæthed og en anden måde at sove på?
Med hensyn til søvnfaser, så er det rigtigt at de hos små børn ofte skifter imellem 30-60 minutter. Dette ændrer sig langsomt i takt med at de bliver ældre. Jeg kan desværre ikke give dig noget mere præcist.
For at få mere viden om børn, søvnfaser og børns søvn generelt kan du læse bogen "Børns søvn" af Marion Thorning. Den kan lånes på biblioteket.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske