Svar: 8 måneder vil ikke indtage mælkeprodukter
29. april 2006
Alder:
8 mdr.
Kære bekymrede mor
Det lyder meget usædvanligt det du beskriver. Det er utroligt at din datter er så selektiv omkring mælk, at hun også registrerer hvis det er kommet i maden, hun spiser. Det er dog godt at hun er så glad for at blive ammet:o)
Man kan sige at fra 9 mdr´s alderen kan hun begynde at større mængder komælk og kan spise mere familiemad, hvilket jo øger hendes mulighed for at indtage forskellige mælkeprodukter.
Mit umiddelbare råd er at du bliver ved med at forsøge. Mælk kan jo skjules i maden på mange måder og det er vigtigt at hun får især sit kalkbehov dækket, så hun får styrket sine knogler nu hvor hun vokser så meget.
Mælk og de vitaminer og kalk som er i mælk, findes også i ost. Derfor kan det være en god idé at du tilbyder hende forskellige oste. Til at begyndt med kan det være smøreost, men stille og roligt vil hun jo kunne spise ost i stykker.
Det kan også være en god idé at du prøver at lave milkshake til hende. Tag f.eks. 1 dl sødmælk og ½ banan og blend det sammen med en stavblender, så har du en banan milkshake. Det samme kan du gøre med jordbær eller andet frugt - måske kan den lyserøde farve som jordbærene giver være interessant. Det er langt at foretrække at lave det selv i stedet for at købe produkter tilsat sukker. ...
...
Mælk indgår også i sovs og i og med at din datter bliver ældre kan hun jo spise mere af jeres mad. Laver du f.eks. en gang pasta eller spaghetti med kødsovs, så lad mælken indgå i tomatsovsen. På samme måde, når du generelt laver mad til hende, så lad mælken være en del af den mad hun får.
En portion frugtgrød med mælk på kan måske også virke tillokkende og hvis du f.eks. bager boller, så lad være med at lave dem på vand, men igen brug mælk. Prøv generelt at medtænke hvordan du hele tiden kan få mælken til at indgå i madlavningen. Og bliv ved med at tilbyde det, hvor hun også kan se at det indgår, så hun vænner sig til det.
Hun bliver nok ikke den store mælkedrikker, men så må det ind på en anden måde og fra 1 års alderen kan du tilbyde hende en multivitamintablet med kalk, som du i starten knækker over i kvarte og på den måde sikre hendes behov.
Derudover så vil det være en rigtig god idé at du taler med en diætist omkring hendes kostsammensætning, hvis det fortsat bliver ved med at være et problem. Du kan også snakke med jeres egen læge omkring det.
Lige nu og her synes jeg dog at du skal forsøge at bibeholde amningen lidt endnu og så stille og roligt få hende over på jeres mad, hvor hun så kan få mælk igennem.
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske