Brev:
Kost og ernæring 1 år
29. april 2006
Alder:
12 mdr.
Kost og ernæring 1 år
Kære Helen
Jeg skriver til dig fordi jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg kommer videre med min søns spisevaner.
Først lige lidt data på min søn. Han fylder 1 år den 1. maj 2006 og jeg ammede ham fuldt til han var 5½ mdr. gammel. Derefter begyndte han at spise grød og lidt senere grøntsagsmos. Allerede fra starten ville han ikke spise grøntsager som kun blev moset med en gaffel, men kun det der havde været en tur igennem blenderen. Til gengæld spiste han alting, BARE jeg havde blendet det.
Det der er mit problem nu er, at han ikke vil spise mad i små stykker. En sjælden gang kan jeg få ham til det, men jeg har på fornemmelsen at han bare sluger det, og at det er derfor han ikke vil have det. Jeg laver alt muligt forskelligt aftensmad til ham og lige meget hjælper det, han vil bare kun have blendet mad. Jeg er meget i tvivl om jeg bare skal fortsætte med at blende maden (så får han da noget ordentligt), eller om jeg er nødt til at give ham mad i små stykker for at han skal lære det.
De sidste par uger har jeg prøvet at give ham aftensmaden i små fine stykker, men det er meget lidt af det han spiser og derefter laver han den vildeste ballade og jeg ender så derfor med at blende maden – er det meget forkert? Jeg vil jo gerne have at han får et ordentlig måltid, men jeg er bange for at jeg laver en kræsen dreng ud af ham, når han altid får sin vilje.
Hvis jeg f.eks. giver ham et æble eller en pære i små stykker vil han overhovedet ikke spise det, giver jeg ham derimod i større stykke som han kan bide af (han har 8 tænder), så vil han gerne. Problemet er så bare at han bider et stort stykke af og derefter prøver at sluge det, hvilket jo selvfølgelig går helt galt. Derfor har jeg tænkt på om han måske overhovedet ikke kan tygge.
Til frokost vil han heller ikke spise rugbrød, og det eneste jeg kan få ham til at spise er ost og måske lidt spegepølse. Han vil gerne sidde med et stykke groft franskbrød, men det er kun det bløde indeni han spiser.
Jeg håber virkelig at du kan give mig et godt råd for jeg er fuldstændig i tvivl og jeg føler bare at jeg gør alting forkert. Stemningen omkring aftensmaden er også meget dårlig pga. alt balladen.
Hver aften inden han skal i seng giver jeg ham en portion A38 med rugbrødsdrys, så han ikke skal i seng med en tom mave.
Mor til William