Svar: Kost og ernæring 1 år
29. april 2006
Alder:
12 mdr.
Kære Williams mor
Tak for dit brev og jeg kan godt forstå din frustration og forvirring om hvad der er det rigtige at gøre. Jeg tænker på om du har drøftet dette med andre? Det vil jo være relevant at få en professionel til at vurdere om din dreng rent faktisk har svært ved at tygge, eller om det er vane/tilvænning?
Det kan jeg jo ikke vurdere og spørgsmålet er også om jeres egen sundhedsplejerske kan. Har du drøftet det med lægen? Han/hun kan måske lave en vurdering af hvor alvorligt det skal tages, altså om det er noget man bør handle aktivt på nu, eller om I skal tage helt roligt.
Umiddelbart tænker jeg at det er positivt at din dreng har lyst til at spise. Han lyder ikke til at have en spisevægring, men mere til at være selektiv i forhold til madens konsistens og det kan der arbejdes med.
Du skal nok prøve at give ham mad som både er moset og mad som er i små stykker. NOgle gange i så små stykker at det ikke kræver meget at tygge, andre gange i stykker som der skal bides af. Altså nogle gange prøve med meget små stykker rugbrød, andre gange med en kvart skive. Og derudover også sikre ham mad og mæthed nok ved at tilbyde skemad.
Derudover skal du prøve at tage det roligt. At lukke munden for mad er det største magtmiddel børn har og han fornemmer meget fint at det sætter en masse igang i dig, når han ikke spiser.
Prøv derfor at sige til dig selv at din dreng ikke er mundmototisk parat til fast føde, men det arbejder I på. Det kan måske gøre det mere legalt og gøre at du ikke føler dig mislykket som mor. Det handler jo om at han skla have tid, at han ikke er parat, men at du hjælper ham til at blive det.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Grød og evt. lidt af det du selv spiser, f.eks. lidt franskbrød med marmelade ved siden af.
Formiddag: ½ bolle med smør og ost, samt banan eller anden frugt, vand af kop
Frokost: Rugbrød eller andet fiberholdigt brød. Køb brød som ikke er for groft, men af den bløde type og brug i første omgang smørbart pålæg. Giv ham tilbehør af kogte gulerødder, ærter, majs, blomkål og lignende (køb en blanding frosne, som hurtigt kan koges op), så han vænner sig til at tygge noget. Farverne skulle også gerne appellere til appetitten. Giv ham mælk at drikke til.
Han er startet dagen med grød, brød og frugt. Hvis brød og grøntsager er for svært for ham, må du tilbyde lidt grøntsagsmos ved siden af, men lad ham prøve mad i stykker også.
Eftermiddag: Tykmælk eller A38 med rugbrødsdrys. Tilbyd ham bær ved siden af. De er blødere og lettere at spise end æbler og pærer. Tilbyd ham også ½ bolle med smøreost eller lignende. Så får han igen noget på ske og noget som kræver at han tygger.
Før aftensmad: Prøv med lidt grøntsagsmos. Ikke en stor portion, men så han har fået noget. Så er der mere ro på og du kan bedre slappe lidt af til aftensmaden, hvor du så placerer ham i den høje stol og tilbyder ham det samme som I andre spiser.
Hvis jeres kartofler kan moses med sovs, så gør det, men lad resten på tallerken være fastere mad, som kræver at blive tygget.
Når I spiser er det meget vigtigt at I spiser sammen. Det skal være hyggeligt og noget I er fælles om. Samtidig skal han ikke have alt for meget opmærksomhed, men prøv at servere en tallerken for ham og lad være med at fylde for meget på.
Prøv f.eks. med 2-3små stykker mad af gangen, så det ikke virker for overvældende og så han bedre kan koncentrere sig om det.
Når I handler så prøv at udnytte at situationen her er en anden. Det kan være med til at bryde en vane i er kommet ind i. Prøv f.eks. at købe en blød bolle, som han kan sidde med i vognen. Her kan den ikke skæres ud, men må spises som den er. Prøv også at give ham en banan. Banan skal man bide af, og det kræver tygning, men samtidig er den blødere i konsistensen. Du kan også prøve med en lille pakke rosiner (men ikke for mange).
I det hele taget prøve at udnytte muligheden for at ændre på tingene i hverdagen, acceptere at han nu er sådan og så prøve at støtte ham i den rigtige retning.
Rigtig meget held og lykke. Jeg er spændt på at høre hvordan det går fremover:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske