Svar: Ændret søvnmønster 6 mdr.
29. april 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Pia
Det er rigtig flot at I har flyttet jeres datter i eget værelse og har fået trappet amningen ned. Super, bibehold endelig det. Hvis I skal ændre noget så kunne det være at I skulle prøve at give hende en tår vand og ikke kun sutten, når hun vågner, i håb om at det både kan give hende roen til at sove videre, samt hjælpe hende til stillingsskift. Altså at der sker en ændring, så hun "ikke kører i samme rille" hvis du forstår hvad jeg mener.
Hun lyder til at være en dejlig stor pige, så det kan godt være at I skal forsøge med lidt større portioner mad. Pas dog på at hendes mave fortsat kan følge med. Virker hun til at kunne spise mere, eller er det jer, som siger stop?
Da hun nu er 6 mdr gammel må I jo også meget gerne prøve at give hende grød som måske mætter hende lidt bedre. F.eks. prøve med havregrød eller flerkornsgrød. Det kan være en fordel i stedet for bare at øge hende i mængde. Altså forsøge med noget mere fylde og ikke kun majsgrød. Derfor er det også rigtig godt med kogt kød og fisk i grøntsagsmosen.
Derudover må I gerne begynde at give hende brødskorper, tvebakker og lignende som hun kan sidde med ved bordet og under opsyn. Giv hende det f.eks. når hun har fået sin skemad og imens I sidder ved bordet sammen og venter på at I selv bliver færdige med at spise. Hun må gerne sidde med ved bordet i sin høje stol.
Det vil være passende for hendes alder at hun nu sover 2 lure i løbet af dagen. Hun er aldersmæssigt lige i en overgang, hvor hun nogle dage måske vil have behov for at powernappe kortvarrigt om eftermiddagen, men ellers vil hun de fleste dage sandsynligvis kunne nøjes med en formiddagslur og en middagslur, som tilsammen vil vare måske 4 timer. At sove 5-6 timer i løbet af dagen lyder af meget i forhold til hendes alder, men naturligvis sammenhængende med at hun vågner om natten.
Prøv derfor om I kan køre en fast rytme ind, hvad angår skemad og lure på faste tider.
Håber ovenstående vil hjælpe jer videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske