Svar: Skemad - 6 mdr.
29. april 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Maria
Tak for dine pæne ord.
Der er en sammenhæng imellem såvel tandfrembrud som hård mave og det ikke at ville spise. Så om det er det ene eller det andet eller begge dele, som gør sig gældende hos jer, er svært at sige.
Det at din datter gerne vil spise netop agurk og brødskorper kan godt tyde på at hun har ondt for tænder. Et gammel husmoderråd siger at netop agurk indeholde noget lindrende ved tandfrembrud og at spise skorper er jo naturligt godt for gummer som kløer og så er det sjovt at få lov at bruge sine tænder.
Når man har forstoppelse, så bliver man utilpas. Lysten til at spise nedsættes og der er naturligt ikke plads til megen mad i maven, hvis tarmen er stoppet.
Det er udmærket at give lidt sveskemos, men også almindelig frugtmos som æble- og pæremos kan have positiv virkning. Du må godt give nogle skefulde dagligt. Der er intet præcist angivet herfor. Det kan dog også være en rigtig god idé at øge indtaget af grøntsagsmos i stedet for at give ekstra grød, da grøntsagsmos også kan være med at holde gang i maven. Og derudover så må din datter jo også nu begynde med lidt kogt kød og fisk i sin grøntsagsmos. De større variationsmuligheder skal du prøve at udnytte.
Sørg også for at hun ikke mangler væske og giv hende gerne ekstra meget vand. Både til måltiderne og ind imellem.
Hjælp hende til at bevæge sig. Hjælp hende med at rulle omkring, cykle med hendes ben, hoppe på dit skød osv. Netop det at blive bevæget er også en vigtigt faktor for at holde maven igang.
Hvis hun har decideret stop og afføringen er hård og knoldet, så vil det være en god idé at du giver hende noget laktulose. Måske kan du nøjes med at give det en enkelt gang for at "få hul på bylden", måske skal hun have det flere gange for at holde maven igang. Men det er okay.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske