Brev:
Han er vanskelig at få til at spise skemåltiderne
29. april 2006
Alder:
6 mdr.
Han er vanskelig at få til at spise skemåltiderne
Hej Helen
Tak for en god brevkasse.
Rasmus bliver 6 mdr. om 1,5 uge. Han har spist grød (risgrød) siden han var 4,5 mdr. og kartoffelmos m. gulerødder i 1,5 uge. Derudover får han 4 fl. MME - ca. 600 ml. Han er ved at lære at drikke af et snapseglas m. vand, men han får kun ca. 50 ml. om dagen, da han ikke er så glad for at drikke af glas/kop.
Han var meget ivrig for at spise med ske i starten, og i løbet af ganske kort tid, spiste han 1 dl.
Men nu er der opstået problemer. Han er vanskelig at få til at spise skemåltiderne. Det kører nogenlunde, som følger:
De første 3-4 dage med grød spiser han op til 1 dl., og det kan ikke gå hurtigt nok. Så vil han ikke spise/brokker han sig i 2-3 dage, og vil kun spise 5-10 skefulde. Så prøvede jeg at putte lidt pæremos i risgrøden, og så spiste han igen fint i ca. 5 dage, hvorefter samme problem opstod igen. Så puttede jeg anden smag i igen, og samme historie gentager sig.
Nu har han spist kartoffelmosen i 1,5 uge uden problemer, men er nu begyndt at brokke sig her også. Han spiser 5-10 skefulde uden problemer, hvorefter han skal lokkes til at spise mere. Jeg har ikke prøvet at skifte smag her.
Hvad gør jeg? Jeg vil gerne fortsætte med skemåltiderne, men er det en god ide, at ændre smag (måske hver 3. dag), eller er han for lille til det? Kan han være træt af smagen / konsistensen, så det hjælper at skifte grød/smag?
Jeg vil gerne undgå disse madkonflikter, da det er noget opslidende. Omvendt er jeg heller ikke interesseret i, at give op, for så at vende tilbage til udelukkende flaskemåltider igen. Og konflikterne opstår uanset om han er træt eller frisk.
Vi synes at vi har prøvet meget for at undgå konflikterne. Far og mormor har også givet mad for at se om det hjalp. Men nej. Så nu aner vi ikke vores levende råd.
Ellers stortrives Rasmus og han sover godt om natten. Han har sovet igennem i ca. 2 mdr. nu, og gør det også de nætter, hvor han ikke har spist ret meget grød/mos. Men han kompenserer så ved at spise en større mængde ved sidste flaskemåltid, inden han bliver lagt i seng for natten.
Håber at du kan komme med nogle gode råd.
Mange hilsner fra Rasmus' mor.