Svar: Han er vanskelig at få til at spise skemåltiderne
29. april 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Rasmus´ mor
Det lyder helt rigtig at din lille dreng har behov for smagsvariation og når han nu er 6 mdr gammel, så kan du give ham større variation end tidligere.
Du kan f.eks. give ham grød af hirse, havre, byg, rug og dumå også gerne variere grøntsagsmosen. Her kan du bruge næsten alle grøntsager: Brocholi, blomkål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, porrer, advokado, kartoffel, squash osv. Start f.eks. med at lade gulerod eller kartoffel være basis mosen og kom så en skefuld forskellig smag af anden grøntsag i som variation. Du må også gerne komme kogt kød og fisk i grøntsagsmosen.
Der er således intet i vejen for at du prøver at tilbyde variation og ser hvad han kan lide. Måske kan du finde grøntsager, hvor du bor, som vi ikke har i DK og som han vil elske. Prøv at forhøre dig hos de lokale.
Det eneste man siger er at lige netop grønkål, selleri, spinat og fennikel skal man være lidt varsom med, da det indeholde nitrat. De må gerne få det, men det bør ikke udgøre mere end 1/10af portionen og ellers bør der gå 14 dage imellem at de får det.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske