Brev:
Vil ikke tage flasken 4 måneder
29. april 2006
Alder:
4 mdr.
Vil ikke tage flasken 4 måneder
Hej Netsundhedsplejerske,
Vores lille dreng er 4 måneder. Siden han var 11 uger har han udelukkende fået modermælkserstatning og der forinden fik han både bryst og erstatning. De første mange uger tog han flasken helt uden problemer. Han var en grovæder og tog godt på.
I slutningen af marts, da han var omkring 3 måneder blev han forkølet og i den forbindelse ville han ikke rigtig spise. Det er jo naturligt nok, men siden dengang er han ikke rigtigt kommet i gang igen. Han er ikke glad for at tage flasken men vrider sig og råber (græder ikke som sådan men viser utilfredshed).
Før forkølelsen var vi nede på fem store måltider om dagen ca 200 ml per gang, men vi har måttet re-introducere et sjette måltid for overhovedet at få mad i ham. Dette måltid ligger ved 23 tiden, når vi går i seng. De fleste dage får han med disse måltider omkring 850 ml mælk og han vejer formodentlig lidt over syv kilo.
Nu er der i tillæg sket det, at han de seneste dage har haft en ordentlig omgang mavekneb med både diarre og opkast. Han har helt opgivet at spise, så vi har været nødt til at "presse" ham lidt, så han har fået væske. Vi har forsøgt med sukkervand og kamille the og selvfølgelig mælk. Nu reagerer han endnu stærkere ved synet af flasken, og det er nærmest en kamp at få noget som helst i ham. Vi er nødt til enten at gå med ham, sætte ham i vippestol og rokke, eller fange ham i et halvsøvnigt øjeblik, hvor kræfterne ikke er til den store modstand. Når han endelig kommer i gang, tager han mellem 50 og 150 ml, men det sker kun nogle få gange om dagen.
Vi er selvfølgelig meget bekymrede for dehydrering og vil gerne høre, hvor meget en dreng på hans alder og størrelse SKAL have i døgnet. Vi er også bange for, at vi har fået skabt nogle dårlige vaner omkring flaskegivningen, og vil høre, om du måske har et godt råd for at få den situation tilbage på ret kurs igen. Vi vil jo helst at måltiderne bliver hyggelige og en god oplevelse for vores lille dreng.
Mange hilsner
Nico's mor