Svar: Modermælkserstatning om natten
29. april 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Malene
Det er ærgeligt at ingen af mine råd duede, men godt at du selv fandt en løsning - det er jo det bedste! :o)
Umiddelbart ser jeg ikke problemer i at din dreng tilbydes mme til natten, så I begge får en sammenhængende søvn. At få både erstatning og modermælk behøver ikke at give ham maveproblemer. Du kan evt. se at hans afføring ændrer udseende og konsistens, men hvis han ikke virker til at have ondt i maven, så er det okay og du fortsætter roligt på samme måde.
Det er korrekt at din mælkeproduktion vil falde, når du begynder at give flaske. Om natten vil man ofte producere mere af det mælkestimulerende hormon og en maskine kan ikke stimulere dit bryst på samme måde som din dreng kan, i hvert fald ikke i længden. Da du giver flaske til og om natten er det derfor kun naturligt at din mælkeproduktion daler.
Det burde dog være sådan at din mælkeproduktion så tilpasser sig din drengs behov i løbet af dagen og derfor vil du fortsat godt kunne amme ham dagen igennem. Problemerne opstår først, hvis han begynder at fravælge brystet til fordel for flasken.
Du kan gøre det at du starter med at lægge din dreng til brystet og så tilbyder ham flaske som eftermad. Det vil sige at han spiser hos dig, men så får noget ekstra bagefter, for at blive fyldt op til natten. Det kan måske give jer samme effekt og det kan være med til at bibeholde din mælkemængde samt samtidig med at du ikke behøver at malke ud.
Du kan øge din mælkemængde ved at amme hyppigt. Også i løbet af dagen. Du skal dog overveje om det er hensigtsmæssigt at øge mælkemængden, hvis han ikke får taget fra, fordi han tilbydes flaske istedet. Hvis du ikke får brystet tømt rigtigt kan du risikere at få en brystbetændelse.
Du kan godt prøve at amme hver anden nat og give mme hver anden nat, det må komme an på en en prøve. Det er svært at vide om din krop vil kunne finde ud af dette og hvordan din søn vil acceptere det.
Det var lidt af mine overvejelser. Håber de kan bruges. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske