Svar: Skriger om natten, 8 mdr.
29. april 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Anja
Der er umiddelbart to ting du kan overveje i forhold til din datter. For det første tror jeg du skal til at skrue lidt ned for indtaget af mælk og tilbyde mere fast mad. Hun er glad for mælk, men hun har med den alder hun har nu også behov for at få noget mere mættende.
Derudover så handler det nok også meget om hendes alder. Netop omkring 8 mdr´s alderen har mange børn en meget urolig søvn om natten. De kan finde på at sætte sig op, rejse sig eller ligger på kryds og tværs i tremmesengen. Det er helt normalt og går over igen. De drømmer meget og kan vågne og være urolige og grædende.
Du har ret i at øreproblemer ofte får børn til at vågen og skrige, fordi det gør ondt og når man ligger ned så øges trykket i øret og smerterne forværres. Men det burde i givet fald så også være svært at sove om dagen.
Det er fint at din datter sover i eget værelse og det er helt fint at det er mor som putter, da det giver jeres datter mest tryghed, hvilket er vigtigt i forhold til hendes alder.
Det I derfor bør arbejde på er en fast plan for dagen med et forholdsvis stort tilbud af fast føde, mere end tilbud om mælk. Hun kan sagtens nøjes med flaske/amning 3 gange dagligt (morgen, eftermiddag og aften). Resten kan drikkes af kop eller indgår som en del af hendes samledes indtag via maden. F.eks. mælk på havregrøden, en portion tykmælk om eftermiddagen osv.
En plan for dagen, hvor du nedtrapper mælkeindtaget kunne se således ud:
Morgen: Grød evt. med lidt frugtmos, mælk eller vand af kop
Formiddag: Stykker af frugt, måske ½ bolle med smør. Evt. amning eller en flaske før hun sover formiddagslur.
Frokost: Rugbrødshapsere med tilbehør af kogte grøntsager som f.eks. lidt ærter, majs, gulerod. Vand eller mælk til.
Sove middagslur. Prøv om du kan gennemføre putning uden amning eller flaske.
Eftermiddag: Evt. Amning eller flaske, men forsøge at trappe ud af dette.
Sen eftermiddag: Lille portion A 38/tykmælk eller lignende med frugtmos eller friske bær. Vand til.
Aften: Mere og mere af jeres mad, grøntsager med kød/fisk, pastaskruer og lignende. Vand til.
Sengetid: Amning eller flaske, det er en dejlig måde at falde i søvn på og her skal du ikke stå højt på principperne, det er bedre at arbejde på nedtrapning af amning om dagen og natten.
Sen aften: Amning eller flaske. Du kan måske have fordel af at give hende noget mælk, når du selv går i seng. Det vil gøre at hun bliver fyldt ekstra op til natten og du undgår (krydser fingre) at hun vågner igen kl. 01 fordi hun vil have mælk. Så få I alle en sammenhængende og dermed bedre søvn.
Fra kl 24 til næste morgen bør hun ikke have mælk, men kan tilbydes en tår vand, hvis hun vågner og er tørstig.
Mit råd til dig handler altså om at give mere fast mad og trappe ned på mælkeindtaget. Prøve at holde fast i dette i løbet af dagen og hvis hun bliver mere mæt, som hun så måske også bedre. Dog skal du have for øje at hun er i en alder, hvor hun naturligt vil sove mere uroligt.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske