Svar: Hvorfor kan børn fornemme?
29. april 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Mai-Brit
Hvor er det en fin beskrivelse du har lavet af Alfred og måden han reagerer på. For du har fuldstændig ret. Han læser jer som et spejl og han fornemmer jeres humør og jeres sindsstemninger måske længe før I selv er bevidste om det.
Alfred har behov for at kunne spejle sig, det er måden han lærer på. Han oplever og lærer verden omkring sig ved blandt andet at se på jer.
Han oplever derfor også jeres sindsstemninger, både når I er glade og når I er kede af det og han lærer hvordan man generelt fungerer sammen med andre mennesker.
Der er skrevet meget omkring dette emne, og det er for omfattende til at beskrive her, men det er noget du kan låne bøger om på biblioteket. Du kan låne bøger om børnepsykologi og udviklingstrin og læse om emner som "erkendelsesmæssig eller kognitiv udvikling". Hvis du da overhovedet har overskud til det:o)
For I har det hårdt hos jer i øjeblikket og du skal endelig ikke være bange for at bede om hjælp, hvis du synes det er svært. Det er godt at din kæreste kommer i behandling og får hjælp, men det kan også være en god idé hvis du kan få en samtale med en som kan give dig nogle redskaber til, hvordan du bedst tackler forskellige situationer. Måske kunne du få nogle samtaler hos egen læge?
Rigtig mange mennesker rammes af en depression. Og der findes forskellige former og forskellige grader af depression. Det er meget forskelligt hvordan den deprimerede føler sig. Nogle er meget kede af det og føler alt er trist, mens andre har svært ved at føle noget overhovedet. De føler sig trætte og har svært ved at finde overskud. De kan "ikke tage sig sammen" som man siger.
Ofte har en deprimeret person også stor skyldfølelse og føler ikke at han/hun duer til noget, de er selvbebrejdende og siger direkte at de ikke føler de slår til. Nogen kan slet ikke sove og vågner hele tiden, hvis de først er faldet til ro, andre har en indre uro, som gør at de slet ikke kan lægge sig ned og hvile sig, men går hvileløst rundt.
Det at den deprimerede mangler overskud og ikke er i stand til at "tage sig sammen" gør at det er den pårørende der skal kunne overkomme og som skal tage affære. Og det er rigtig hårdt. Især når man har et lille barn, som man også skal tage sig af. Derfor er det helt okay at du bliver træt og ked af det og netop derfor er det vigtigt at du også får mulighed for at få nogle samtaler, hvor du kan få læsset af.
Skriv til mig igen, hvis du har behov for det. Det kan nogle gange hjælpe bare at få lov at skrive.
På www.psykiatrifonden.dk kan du læse mere om depression og finde relevante links.
Rigtig meget held og lykke til jer alle:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske