Svar: Skemad før 4 mdr.
29. april 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Ulrik
Du får mig altså ikke til at tage parti imellem dig og Charlotte, men kun til at sige at sundhedsstyrelsen anbefaler at man ikke begynder med skemad før tidligst 4 mdr. Og sådan er det:o)
Derudover så synes jeg det lyder som en rigtig god idé at forsøge at skabe en fast rytme og rutine for dagen, hvor I begynder at se lidt på klokken i forhold til hvad tid Marie spiser og puttes. Selvom det er dejligt at hun sover, så synes jeg det er længe at sove hele natten og så sove 3-5 timer om formiddagen og det synes jeg I skal prøve at vende, eller rykke lidt rundt på.
Hvis hun ikke kan vækkes, så må I prøve at give hende mad i søvne, men dog forsøge at få vendt lidt rundt på det hele, så hun ikke powernapper hele eftermiddagen igennem. Det bliver hårdt for jer alle i længden.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: flaske
Formiddagslur, sove 2-2½ time
Sen formiddag: flaske
Frokost: flaske
Middagslur, sove 2½-3 timer
Eftermiddag: Flaske
Powernap, sove 30 minutter
Aften: flaske
Sen aften: flaske
Nat: evt. flaske
Sammenlagt sove 5-6 timer i løbet af dagen, hvilket hun jo allerede gør, men dog prøve at fordele det mere over dagen, og derudover sove 10-11 timer om natten, som hun også mestrer til fulde (7, 9, 13) det er meget flot.
Husk at mit skema ikke skal tages mere bogstaveligt end som så. Børn kan ikke sættes i kasser, men det kan være en rettesnor, som kan hjælpe jer i forhold til hendes alder. Det vil være relevant at sove 3 lure, to lidt længere og 1 powernap, når man er 4 mdr gammel. Først omkring 6 mdr´s alderen begynder de fleste børn at gå fra 3 til 2 lure i løbet af dagen:o)
Glæder mig til at høre hvad der sker hos jer. Fortsat god week-end:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske