Brev:
Dagssøvn, 4 mdr.
29. april 2006
Alder:
4 mdr.
Dagssøvn, 4 mdr.
Kære Netsundhedsplejerske
Min søns sovevaner er efterhånden voldsomt frustrerende for mig. Godtnok er jeg gift, men er alligevel nærmest alene om arbejdet (og fornøjelserne) ved vores søn. Han er nu fire måneder gammel, og den seneste tid har søvnen om dagen været meget besværlig. Det er den tid, jeg plejer at bruge til at lade op og nu skal han pludselig ’hjælpes’ til at sove hele tiden, hvorfor jeg føler, jeg er ’på’ 24 timer i døgnet.
Tidligere har jeg kunnet lægge ham i barnevognen, hvor han så sov 2-4 timer ad gangen. Nu er det meget svært at lægge ham. Han skal trilles for at falde i søvn. Og faktisk også for at blive ved med at sove. Hvis han står i barnevognen udenfor huset, kan jeg få ham til at sove ca. en halv time, hvorefter jeg skal bruge ca. en halv time på at løbe frem og tilbage mellem dagens huslige pligter og barnevognen. Når han så endelig sover ordentligt, er det igen kun for ca. en halv time.
Måske er det forkælet, men jeg kunne altså godt tænke mig at kunne slappe lidt af og lave andre ting, end at passe barn – i det mindste, når han sover, men en halv time ad gangen er ikke nok. Jeg føler mig meget udbrændt.
Nætterne varierer således, at han sover 5-9 timer ad gangen fra ca. kl. 20.30. Derefter vågner han hver anden time. Hvis det er efter kl. 5 plejer jeg at beholde ham i sengen, hvor han så småspiser ind imellem. Ellers sover han i sit eget værelse. Ofte er jeg selv så træt, at jeg går i seng samme tid som ham. Jeg har brug for at udnytte den første lange søvn.
Han ammes stadig fuldt. Han vil ikke tage flaske, og han er ikke klar til grød endnu. Jeg har prøvet lidt, men uden de store resultater. Han er bare ikke klar.
I din brevkasse skriver du ofte, at lidt struktur kan hjælpe. Jeg prøver alt, hvad jeg kan, men er nok bare ikke så struktureret. Som udgangspunkt plejer jeg blot at følge min søns signaler.
Når jeg har spurgt andre om råd, har jeg fået at vide, at jeg skulle lade ham ’interval’-græde (som i godnat og sov godt), men det kan jeg ikke! I mine øjne er han for lille til bare at ligge og græde. Alternativet er at gå med ham, hvilket jeg også har gjort rigtig meget tidligere, men lige for tiden orker jeg det ikke.
Jeg håber, du kan hjælpe.
Mange venlige hilsener
Den udbrændte