Brev:
Tvillinger på 6 mdr vil ikke puttes
29. april 2006
Alder:
6 mdr.
Tvillinger på 6 mdr vil ikke puttes
Kære Helen
Vi har to prinsesser på et halvt år og de er skønne. De er glade, nysgerrige og pludrende og på alle motoriske punkter kommet efter det, at de er præmature.
De spiser grød hver middag og er lige begyndt på mos om aftenen, hvilket kører ret godt. Til natten får de 250ml gul allomin. Ellers kører jeg kun amning, hvilket de virker tilfredse med endnu og de tager flot på af det. De vejer nu omkring 7 kilo.
Men vi kæmper med søvnen - ikke nattesøvnen, som er fantastisk. De sover senest kl 20.00 og er begyndt først at vågne mellem kl 6 og 7.30, så der har jeg ingen klager, tværtimod! Det skal siges at aftenputningen tager stadig meget lang tid (op til en time) men den er ikke fyldt med så meget gråd længere, så vi føler det går fremad.
Vi har ladet os fortælle at det tager 3-5dage og omvende dårlige vaner, men vi har kørt aftenputningen i 3uger og den er stadig ikke på plads. Kan vi gøre noget galt? Vi leger om aftenen, putter dem i nattøj, giver dem flasken, putter dem i et mørkt soveværelse med sut, sutteklud og bamse, synger godnatsang og sætter afslapningsmusik på. Men der har ikke været en eneste aften, hvor vi ikke har haft dem oppe og give lidt ekstra flaske/bryst.
Specielt den mindste Emilie, som er 2-3uger efter Signe i udvikling er svær at få lagt. Sådan foregår det hver eneste aften. Skal vi bare give det mere tid før de arter sig?
Men søvnen om dagen er et stort kaos. Jeg har kørt med dem i barnevognen et stykke tid, for at vænne dem til søvnmønstret, men de begyndte at vågne midt på turen gerne efter 45min... Og der er ikke noget mere stressende end et skrigende barn på armen og et i barnevognen. Efter et par uger med det, ville de vugges i søvn ved siden af barnevognen før de var tilfredse med en gåtur. Ja, du kan godt høre at vi har og har haft et være cirkus. Da vi ikke gad at gå med en tom barnevogn og en lift i hånden mere, så vi pakkede dem i liftende bar dem ind i soveværelset, vuggede lidt og der sov de så de 45min..
Det var også meget godt indtil der skulle mere vugning til og nu skal der en halv times vugning til. Så nu er vi begyndt at putte dem i sengen, hvor de falder i søvn efter 1 times skrig og skrål (- en kamp vi gerne tager hvis det giver resultater)
Men her sover de en halv time og vågner meget trætte og græder. Vi kan kun få dem til at sove igen ved at vugge dem i liftene. Jeg føler ikke jeg kan vinde: barnevognen duer ikke, vugningen skal slutte nu, og de kan ikke finde ud af at sove i sengen. 1 times kamp for at de sover en halv - det tager rigtig meget på kræfterne. Og jeg er afhængig af at min mand er hjemme, hver gang de skal puttes.
Når de endelig sover tager jeg mig selv i at liste rundt for at de ikke vågner, hvilket jeg egentlig er modstander af, men når man har sådan en kamp, vil man for alt i verden ikke ødelægge resultatet, for hvis de nu kunne sove to timer og det hele blev ødelagt af min larm....
På en normal dag får de ca 2,5 times søvn delt op på 3 - 4 lure, hvilket er alt for lidt. Jeg er helt sikker på, at de har brug for mere, men ikke kan finde ud af at falde i den dybe søvn. Det hele er meget frustrerende.
Jeg har læst og søgt efter information om dagssøvnen, men kan kun finde materiale om nattesøvnen og føler mig helt alene om problemet. Alle jeg kender ligger bare deres børn i seng og så sover de. Skal vi lave forskel på putningen dag og aften? Vi har prøvet med en uro, men så snart de bliver trætte græder de. Vi har prøvet at putte dem med det samme, de viser træthedstegn. Vi har prøvet at strække den, så de bliver rigtig trætte og vi har prøvet udelukkende at kigge på klokken og intet synes at virke.
De gider godt at ligge og kigge i sengen, men så snart de begynder at gnide øjne så græder de. Vi har også ladet dem ligge, hvor vi har holdt en hånd på panden af dem, men det kammer altid over i ulykkelig gråd og så kommer de op og er næsten ikke til at trøste. Det er ligesom om at de synes, at sengen er et forfærdelig sted at være. De vil på ingen måde give slip og falde i søvn.
Kan det, at de er 6 uger for tidligt født, have noget med vores søvnproblemer at gøre? Det er vores fornemmelse, at de har meget brug for vores nærhed hele tiden.
Siden de stoppede med at sove for 4måneder siden, har vi hele tiden fået at vide at det bare er en fase, men hvor lang tid kan man undskylde det med en fase? Vores egen sundhedsplejeske er holdt op med at love os noget, for pigerne vil ikke som alle andre vil!
Min ønskedrøm er at kunne putte dem i deres seng alle 3 dagslure, hvor de falder i søvn, sover indtil de er friske. Så kan de sove forskudt af hinanden uden, det gør noget. Det kunne være fantastisk, men jeg har ingen anelse om, hvordan jeg når det mål. Lige nu har jeg svært ved at tro på, at det nogen sinde bliver så godt, men de 7kilo i hver arm, når jeg vugger kan mærkes.... Og om en uge får min mand ferie og så er vi her begge hele tiden til at rette op på de dårlige vaner. Jeg håber, at du har nogle gode råd.
Kort sagt: Kære Helen. Hvordan får vi vores piger til at sove og sove så godt, at de er friske, når de vågner.
Kærlig hilsen
En træt tvillingemor