Svar: Tvillinger på 6 mdr vil ikke puttes
29. april 2006
Alder:
6 mdr.
Kære trætte tvillingemor
Jeg er ret sikker på at der er en sammenhæng imellem det at jeres piger er født før tid og det, at de har svært ved at hengive sig til søvnen.
Det er et kendt fænomen at børn født for tidligt har brug for ekstra tryghed, skærmning og ro for at kunne finde roen. De er lidt mere følsomme end mange andre børn.
Det er godt at du er begyndt med skemad og allomin og det er utroligt dejligt at de sover så godt om natten. Kunne du evt. ikke give dem lidt ekstra mad at sove på om dagen også. Måske supplere dem med en flaske. Simpelthen for at få skabt fornemmelsen, som vi andre kender "nu er jeg så mæt at jeg lige vil lægge mig på sofaen og slå mave". Det handler altså ikke om at du ikke har mælk nok eller at de ikke tager på, men mere om at give dem noget som "slår dem omkuld" og forhåbentlig gør at de så sover et par sammenhængende timer, også om dagen.
Jeg forestiller mig at en plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Bryst/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Grød, evt. med lidt frugtmos og efterfølgende bryst.
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Bryst
Sen eftermiddag: Evt. Bryst og så en lille lur
Aften: Grøntsagsmos og Bryst
Sen aften: Flaske med gul allomin
Nat: amning
Min plan for dagen kan måske give dig et billede af antallet af måltider og strukturen for dagen.
Derudover så lyder det rigtig fint med jeres putteritual og jeg må indrømme at det er lidt utroligt at de slet ikke reagerer på det efter 3 uger. Men der er ingen regler uden undtagelser, og det er jeres døtre så et bevis på. Tilgengæld må man jo så sige at hvis det er den ekstra flaske eller bryst, som gør forskellen, så giv det med det samme og lad være med at se om de kan klare sig uden. Så hører det ekstra mad til at blive puttet og sove. Og hvor er det flot at de sover så godt om natten.
Jeg tror bestemt at tiden vil arbejde for jer. Men jeg tror også at I skal holde fast i jeres ritual, som I nu arbejder igennem. Hvis de er nogle følsomme piger, som gerne følger med i alt og har svært ved at give slip, så er det meget vigtigt at I ikke slipper tråden, men netop holder fast.
I desperation forsøger man som forældre ofte at prøve 117 forskellige ting, ligge ned, op igen, vugge, over til far, tilbage til mor, prøve med mad, tænde for uroen, lægge ned igen, synge en sang, op igen, tjekke bleen, over til far osv. men det eneste man gør er at tilføre endnu flere stimuli og det er netop det jeres piger ikke har behov for. Derfor holder jeg fast i at vejen frem hos jer fortsat er at bibeholde det putteritual I har valgt. Det må nytte i længden, selvom det er en hård kamp.
Det er rigtigt at mange bøger handler om nattesøvn eller mangel på samme. Jeg tror dog umiddelbart godt at du kan finde hjælp ved at læse både "Godnat og Sov godt" og "The No-Cry sleep solution" som kommer i dansk oversættelse her til maj. Noget kan bruges og noget må du vælge fra, men der kan være hjælp at hente.
Mit råd idag er altså at I fortsætter med skemaden og forsøger med en flaske eller ekstra amning også om dagen i håb om at den ekstra mad kan slå dem ud.
Derudover skal I ikke give op, men tro på at et fast putteritual er vejen frem og at det faktisk nytter.
Og tilsidst læse ovennævnte bøger i håb om at de giver jer løsningen. Jeg kan kun beklage at jeg ikke har den ultimative løsning.
Rigtig meget held og lykke med dem fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske