Brev:
Urolig om natten, 6 mdr.
30. april 2006
Alder:
6 mdr.
Urolig om natten, 6 mdr.
Kære Helen
Jeg har lige et par spørgsmål ang. vores dejlige datter, Ida, på 6 ½ måned.
Indtil nu synes jeg at alt er gået meget fint. Vi har fundet en god soverytme om dagen. Vores hverdag ser f.eks. sådan her ud:
Ida vågner kl. 5.30 om morgenen, jeg ammer hende lige inden hun skal ud og sove igen ved 8-tiden (hun spiser ikke ret meget). Hun vågner igen ved 9- tiden og får havregrød/øllebrød ved 9.30-10 tiden, men er begyndt kun at spise en 4-5 skefulde. Hun ammes herefter.
Hun lægges til middagslur ved 11.30 tiden og sover til omkring kl. 14, hvorefter hun ammes eller får grøntsagsmos. Ved 16.30 tiden tager hun en lur på ca. ½ time. Herefter får hun grøntsagsmos samt lidt modermælkserstatning af kop. Jeg ammer hende igen lige inden hun puttes ved 19-20 tiden.
Så sover hun til omkring kl. 23 hvor jeg så ammer hende. Hun vågner igen kl. 1.30, 3, og 4. Jeg har prøvet at ligge hende til alle gangene, men det er som regel kun ved 4 tiden at hun spiser. De andre gange falder hun i søvn ved brystet uden at have spist.
Når hun vågner om natten og jeg går ind til hende er hun meget urolig. Hun ligger og nulrer øjne og ører og river sig i håret og hendes ben kører fra side til side.
Tidligere spiste hun sit sidste måltid ved 19 tiden og blev derefter puttet, og så kunne hun godt sove til midt på natten før hun vågnede igen. Nu vågner hun ca. hver 1½ time og er meget urolig. Det er jo åbenbart ikke af sult hun vågner, men det virker mere som om det er tryghed hun savner. Hun sover i sin egen seng på sit eget værelse. Jeg har givet hende en af mine nattrøjer med i seng for at hun havde duften af mig hos sig, og det er også gået fint med at sove den første måned, men nu er hun bare begyndt at vågne ofte. Er der noget vi kan gøre anderledes?
Når jeg ammer hende om dagen spiser hun ikke ret meget ved mig. Det er faktisk kun sen aften og nat at hun virkelig spiser. Vil det være ok at nøjes med at amme hende morgen, sen aften og nat, og ellers supplere med erstatning i kop til de øvrige måltider?
Den sidste ting er, at vi skal giftes i starten af juni og jeg starter job til 1. juli og jeg ville gerne på det tidspunkt kunne nøjes med at amme morgen, aften og nat. Over hvor lang tid skal jeg nedtrappe amningen og udskifte det med erstatning af kop?
Håber at du har nogle gode råd og tak for en super brevkasse.
Med venlig hilsen
Tina