Svar: Urolig om natten, 6 mdr.
30. april 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Tina
Det lyder helt rigtigt at Ida ikke har behov for brystet om natten, når hun vågner, men at det i stedet handler om tryghed. Faktisk tror jeg at hun drømmer en del og det er naturligt for små børn at virke meget aktive, selvom de rent faktisk sover. De kan som du siger både græde, nusse ører, hive sig i håret, sparke ud med arme og ben osv.
Fra 6 mdr´s alderen er der ernæringsmæssigt ikke længere behov for amning om natten. Derfor er det vigtigt at du ikke vedbliver at lægge til om natten, men så vidt muligt forsøger at skabe roen og berolige Ida på en anden måde. Du kan tilbyde hende lidt vand at drikke, og du kan hjælpe hende med at skifte stilling.
Selvom hun nu har en alder hvor hun selv kan vende og dreje sig når hun er vågen, så er det svært for hende i søvne og det kan du hjælpe hende med. Det kan også være en fordel hvis du allerede nu køber en juniordyne og udskifter babydynen, så hun har en større dyne om sig. Det at blive puttet i en større dyne vil gøre at hun føler sig lidt mere omsluttet, det giver tryghed og dermed kan det hjælpe hende til mere ro om natten.
Det er en udmærket idé at du begynder at nedtrappe amningen lidt og tilbyde lidt mme i kop til måltiderne. Hun har fortsat brug for meget mælk, men det er svært at vide hvor meget hun egentlig får hos dig og det lyder umiddelbart som om hun spiser ret godt hos dig og derfor tager en del fra brystet fremfor af skemaden.
Det vil også være en god idé at ud forsøger med skemad 3 gange dagligt, som du beskriver at du af og til forsøger. Hvis hun ikke har spist særlig meget grød om formiddagen, så ville det være rart med lidt grøntsagsmos til frokost. I takt med at hun bliver ældre skulle hun meget gerne begynde at spise lidt større mængder skemad og dermed nedsætte behovet for mælk.
Det plejer at gå af sig selv. I takt med at Ida finder teknikken og I finder ud af hvilken form for skemad hun rigtig godt kan lide, og i takt med at hun drikker mere af kop, så vil hun automatisk nedsætte sit behov for brystmælk.
Det vil være fint hvis du således ammer hende morgen, eftermiddag og aften, evt. sen aften, så hun er fyldt op til natten. Men fra midnat og til næste morgen burde hun kunne klare sig med en tår vand.
Hvis du bibeholder amningen om natten er der en risiko for at du vænner hende til at vågne op for at få mælk om natten og det er en uhensigtsmæssig vane på sigt. Samtidig løber din mælk sandsynligvis også lettere om natten og derfor får hun forholdsvis meget på det tidspunkt og hun skal jo nu, i kraft af sin alder, indtage sit behov om dagen.
Du må se hvordan det går med nedtrapningen af amningen. Nogle dage vil det gå rigtig fint, andre dage vil hun have mere behov og der skal være plads til fleksibilitet. Du skal bare være opmærksom på at hun ikke pludseligt sætter produktionen unødigt op. Men du prøver at være den der styrer det lidt og du prøver at tilbyde lidt fastere føde. Maden mætter hende mere nu og det har hun også behov for, for at kunne sove godt.
Når du når juli måned vil Ida være 8-9 mdr gammel og på det tidspunkt kan hun sagtens nøjes med amning morgen og aften. Det vil være en rigtig god måde at sige godmorgen og godnat på. I løbet af dagen vil hun her kunne spise mere familiemad, begynder på rugbrødshapsere, pastaskruer og lignende og derfor er situationen her en helt anden.
Der sker rigtig meget lige nu og i de næste måneder frem. Lige nu kan du også sætte Ida i den høje stol og du må gerne til byde hende en brødskorpe, et stykke agurk eller lignende når hun er under opsyn. Det kan også være en måde at holde hende lidt fra brystet og få lidt andet i hende. Evt. lidt i hånden imens du giver hende med skeen.
Tillykke med det forestående bryllup, det lyder dejligt! Og fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske