Brev:
5 mdr. kaos i planlægningen vedr. mad og søvn
2. maj 2006
Alder:
5 mdr.
5 mdr. kaos i planlægningen vedr. mad og søvn
Hej
Jeg har en dejlig datter på præcis 5 mdr. Hun vejede 3900 v. fødslen og vejer nu ca. 7000g. Hun trives og er glad og meget, meget nysgerrig og smilende. Hun kan endnu ikke vende sig fra mave til ryg, men er ellers meget fint igang men sin udvikling.
Hun har fra starten været meget glad for brystet til vores begges fornøjelse - og har tilsvarende taget flot på i vægt.
Men så for 2 mdr. siden ændrede det sig, hun begyndte at afvise brystet og blev vred hvis jeg forsøgte at overtale hende. Hendes ellers så fine vægtkurve blev pludselig langsomt stigende og siden er jeg mere og mere blevet flosset i nerverne.
Samtidig er hendes dagssøvn voldsomt uregelmæssig - alt mellem 1 og 3 timer ml. kl. 7-8 til ca. 21.00. Jeg har fået en myriade af råd - ingen af hvilke der virker - især den med at hun selv skal melde sig til søvn og mad holder bare ikke - så kan der gå 5-6 timer mellem måltiderne og kun soves 1/2-1 time om dagen - uholdbart.
Jeg føler jeg skal sætte ind med en rytme, og jeg har selv hårdt brug for lidt forudsigelighed - jeg småtuder hele dagen, og farer sammen når hun vågner fra sin lur efter 40 min, fordi jeg nu kan risikere at skulle være på de næste 4-5 timer, hvad der slider mig op. Vi begyndte for ca. 4-5 uger siden at supplere med grød (20g pulver x 2 om dagen), men det gør amningen endnu mere rodet.
Det eneste der virker er, at hun om aftenen (kl. 1800) får 20 g. grødpulver og 2 timer senere ammes ved begge bryster til hun sover, ca. 20.30. Derefter sover hun fint til næste morgen (kl. 5-6) med ingen eller en enkelt amning. Som regel kan jeg få hende til at sove videre på en amning eller liggende amning, så vores dage starter typisk ved 7-8 tiden.
Kan du foreslå en plan der ikke er til at misforstå både hvad angår søvn og mad? Jeg ved godt man ikke skal putte små børn i rammer - men det her amning by demand virker bare ikke....jeg er parat til hvadsomhelst...hjælp
Kærligst
Maiken