Svar: Sukker og børn
30. april 2006
Alder:
11 mdr.
Kære Tina
Ifølge sundhedsstyrelsen er det "ikke muligt at fastsætte en øvre grænse for sukkerindtag i de første leveår, baseret på videnskabelige undersøgelser. Mindre mængder sukker i kosten er ikke skadeligt. Ifølge Nordisk Næringsstofanbefalinger bør tilsat sukker (raffineret sukker) højst udgøre 10 pct af energiindtaget. Det er vigtigt med denne begrænsning i sukkerindtaget at sikre, at indholdet af vitaminer og mineraler i kosten er tilstrækkeligt. Det er særlig vigtigtfor børn med lavt energiindtag.
Det tilsatte sukker indeholder energi, men fortynder indholdet af vitaminer og mineraler i kosten, eller sagt på en anden måde: tilsat sukker bevirker, at næringsstoftætheden bliver mindre. Det ser ud til , at indtag af sukkersdede drikke er forbndet med risiko for udvikling af overvægt."
(Citat, Anbefalinger for Spædbarnets ernæring - vejledning for sundhedspersonale, sundhedsstyrelsen 2005).
Håber dette besvarer dit spørgsmål godt nok.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske