Brev:
Opvågning ofte under lur
1. maj 2006
Alder:
4 mdr.
Opvågning ofte under lur
Kære Helen
Vi skriver til dig fordi det undrer os meget at Signe vågner op rigtig mange gange under hendes eftermiddagslur, - ja også under hende formiddagslur, men da den ikke er så langvarig bliver det kun til højest et par gange.
Jeg ammer hende godt og vel en halv time før hun puttes, så kan hun nå at bøvse ordenligt og maden nå at falde lidt "til" i maven. Tænker at hun så kan undgå at blive forstyrret af en bøvs der trykker når hun er faldet godt hen.
En dag ser typisk sådan ud:
Hun vågner ved 7 tiden (plus minus en halv time) ved 8.30 tiden sover hun sin formiddagslur, som vi bestræber varer halvanden time. I dag var hun "enig" og sov til kl 10. Hun kommer som oftest ud og sove igen ved 12 tiden. Det er når hun har sovet en times tid at opvågningerne begynder, dette gentager sig nogengange hele luren igennem som helst skal vare 3 timer for at hun virker ordenlig udsovet! Hun tager sit powernap på 20 minutters tid mellem 17.30 og 18.30. Sover for natten kl 20, herfra UDEN opvågninger.
Når hun vågner er det med gråd og vi er hurtig ude for at vugge/trille, da vi tror at hun ikke når at vågne så meget, og derfor er rimelig nem at få til at sove igen. Fornylig har vi prøvet at se hvad der sker ved at lade hende "kalde" men det resulterede bare i to meget åbne "glugger".
Vi har hidtil klaret os igennem dette irriterende problem ved at kalde det at: "vi hjælper hende jo med at få sovet godt". Men ærligt, det er da for surt at skulle ud hele tiden når man selv trænger til ro. Efter i dag hvor hun kun sov fra 12 til 12.30 og så vågnede og græd, og trods en lang tur stadig var lysvågen og "snakkende" tænker vi, HVORFOR?!
Ja måske var i dag bare en særlig "dum" dag og årsagen umulig at finde. Men når nu hun generelt har så mange opvågninger, synes vi at det kunne være intressant at høre hvad du tænker om det. Kan mit indtag af sukker eller andet virke opkvikkende på hende? - jeg drikker ikke meget kaffe eller the, højest en kop eller to om dagen.
Jeg ammer stadig 100% og har lagt vælling og grød på hylden da hun slet ikke virker intresseret. Når jeg ammer hende er det tydeligt at der er meget mere mælk at få, men hun bliver mæt/får slukket tørsten, længe før brystet virker "tømt". Ergo hun mættes fint af modermælk alene. Hun virker bestemt som om hun trives, hun snakker/hviner, ler og smiler det meste af sine vågne timer.
Når vi tænker tilbage har hun aldrig været rigtig glad for at komme i sin barnevogn især ikke i starten da hun skulle i lift med flyverdragt og vanter.. Hun skreg nærmest af raseri, men når vognen begyndte at bevæge sig faldt hun til ro. (herfra stammer vanen jo) Det er blevet bedre nu, hun er gladere for voksi posen og skal ikke pakkes så meget ind mere.. bliver dog stadig meget ked af det hvis der går for lang tid med andet, inden vi begynder at trille.
Måske har vi vænnet hende til bevægelsen så det er brok hun laver når hun vågner, for at minde os om at blive ved....?
Hvor er det godt at have det her forum hvor vi kan dele vores tanker, en super brevkasse!!
Venlige hilsner fra Asger og Janni