Svar: Opvågning ofte under lur
1. maj 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Asger og Janni
Tak for de pæne ord:o)
Din fornemmelse af at have mælk nok lyder helt rigtig og det er godt at du prøver at afvente med skemaden hvis Signe ikke er parat. Da hun også sover godt om natten, så lyder det ikke umiddelbart som om hun mangler mad.
Det er rigtig fint det I gør, både med at vente lidt med at putte efter amning, så hun får muligheden for at bøvse og også det med at trille hende, for at holde hendes sovende. Og det er rigtigt at I skal se det som en hjælp for hende og ikke en uvane.
Dog må man jo så sige at der naturligvis også er vane i det og at Signe således godt kan blive lidt afhængig af at blive vugget/trillet, når hun ligger i sin barnevogn. Det er naturligvis uhensigtsmæssigt, hvis det bliver så stor en afhængighed at man som forældre tyer til at placere barnet i bilen og køre rundt i timer fordi man så er sikker på at få barnet til at sove, så er det blevet et skråplan - men der er I jo slet ikke:o)
Der er efter min mening ikke noget i vejen for at trille sit barn eller vugge sit barn, det fremmer balancen og skulle give motorisk bedre udviklede børn. Så det er altså godt for noget.
Jeg synes I skal prøve at fortsætte lidt endnu og se om ikke det stille og roligt ændrer sig. Derudover synes jeg det lyder ganske fornuftigt at du prøver at overveje om du intager noget som evt. kunne "speede" hende lidt, det kan godt være sukker og koffeinholdige drikke. Umiddelbart tror jeg det ikke, men det er bestemt et forsøg værd, at du prøver at se om du via kosten kan få en ændring.
Ellers er det nok et spørgsmål om forholdsvis kort tid. Når hun begynder på skemad, så vil det sandsynligvis give en anden form for mæthed og fylde i maven og i takt med at hun bliver ældrer ændrer hendes sovemønster sig også.
Har I prøvet det med stofbleen ved ansigtet for at skærme hende?
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske