Svar: Nedtrapning af amning 9 mdr.
1. maj 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Mor
Det lyder som en rigtig god idé at du begynder at skrue ned for amningerne og i princippet bør din dreng slet ikke ammes om natten mere, med den alder han har:o)
Spørgsmålet er om din dreng er så bevidst om amningen at han slet ikke vil kunne forholde sig til at få lov nogle gange og andre gange ikke, - han kender jo ikke klokken. Derfor må det komme an på en prøve og jeg synes faktisk du generelt bør skrue amningen ned, altså ikke kun om dagen, men bestemt også om natten.
Jeg synes du skal prøve at komme ned på 3 amninger og de kan ligge morgen (dejlig måde at vågne på), aften (når han skal puttes, godnat) og så kan du amme igen når du selv går i seng. Sidstnævnte amning er kun en overgang, men det kan hjælpe dig at vide at han er ammet f.eks. kl 23, så er du sikker på at han ikke mangler mad, hvis han vågner kl, 02, 03, 04. Vågner han her, må han prøve at puttes uden brystet, evt. tilbydes vand.
Hvis han kun ønsker brystet og bliver helt ulykkelig uden, så kan du være nødt til at lægge til, men lad ham kun die hos dig kortvarigt, så han ikke bliver mæt, men kun trøstes og prøv så på den måde at få ham vænnet til trøst på anden måde.
At han går ned i mælkemængde/amning skulle gerne betyde at der bliver plads til mere mættende mad i maven, når han får mere mættende mad i maven bliver behovet for amning også mindre, så tingene hænger sammen, men det kræver tid og tålmodighed.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske