Brev:
Småtspisende - 9 mdr.
1. maj 2006
Alder:
9 mdr.
Småtspisende - 9 mdr.
Hej Helen
Min lille pige (9 mdr) har desværre måtte tage en pencilin kur, som hun helt sikkert ikke kunne tåle. I hvert fald har hun skreget hver nat og dag fra vi startede til vi sluttede kuren. Nu er hun igen glad og smilende og sover (sådan da) om natten.
Men vi kom aldrig rigtig igang med maden før og nu er det helt galt. Hun har jo altid været småtspisende og det er virkelig svært at acceptere, når man har en i forvejen der altid har kørt 3 dl grød ned til hvert måltid. Julie har højst spist ½ dl grød ad gangen, men har dog altid været meget interesseret i mad.
Lige før hun blev syg begyndte hun at ville spise rigtig mad og nu vil hun SELV, helst med gaffel. Det er fint nok, men der kommer ikke rigtig noget ind i munden i ned i maven. Grød gider hun slet ikke.
Hun leger mest med maden og virker som om hun gerne vil smage men hurtigt mister interessen - og så er hun vel ikke sulten? Eller hvad? Skal jeg så give hende mælk istedet?
Min mand mener hun vågner om natten pga sult og vil give hende mælk.. men det er da helt ved siden af.... (jeg mener ikke hun vågner pga sult, men mere fordi hun skal prutte eller af vane)
Jeg prøver at give hende mindre mælk så hun er mere sulten til måltiderne, men det er svært med balancen - for er hun for sulten græder hun til hun får flaske...
Hun har endnu ikke nogle tænder, men hjørnerne buler godt ud og hun gnaver ivrigt i hårde ting. Desuden har hun lige fået trøske - det kan vel så godt svie at spise?
Hun var lige begyndt at tage så fint på og nu står hun stille igen, for det bliver ikke til meget mere end en kartoffelbåd og 2 pastaskruer på en dag.
Skal jeg bare fylde mælk på hende og blive ved med at tilbyde hende forskellig mad - hun lærer jo at spise med tiden og det er jo en dum overgangsperiode lige nu. Eller skal jeg begrænse mælken så hun får mere appetit til rigtig mad?
Hvor meget mælk bør hun have hvis ikke hun vil have andet?
Hun har også meget hård mave, så termometeret bliver brugt lidt for ofte - hvad kan jeg give hende for at gøre afføringen blødere, når hun nu ikke spiser noget? Jeg har også indtryk af at hun nogle gange afviser at spise fordi maven efter et par bidder går igang og det så gør ondt. Kan ikke finde sveskejuice, men hvad med pærejuice?
Igår havde hun fuldstændig hysterisk skrigetur pga maveproblemer... kan det være fordi moderen lavede en tanketorsk og gav hende røget laks i sin iver efter at få mad i hende? Er der ikke noget med røgede ting og sarte maver? Og det må man sige at hun har....
Jeg har også svært ved at finde på hvad jeg kan give hende som hun kan spise selv... pasta bruger vi meget, små æggestykker, kogte grøntsager (zucchini og gulerødder mest) og så ellers brød med pålæg (som jo også er lidt svært da vi er i Italien, hvor man ikke spiser pålæg på brød...). Nogle fantastiske idéer?
Hvor mange gange skal jeg smøre hende i munden med salven mod Trøske (ved det er den samme man får i Danmark) - jeg vil helst ikke tage hende til lægen pga så lidt og hernede får man nærmest pencilin i hånden bare man ringer til lægen.... Hun har på tungen og under overlæben.
Det er i det hele taget en meget frustrerende periode - kan huske den med min søn, dog var han 10 mdr da det hele startede - hun vil det hele selv, men kan ingenting... vil stå hele dagen, helst også gå og bliver edderrasende hvis ikke hun får den fulde opmærksomhed. Hun er også begyndt at blive "jaloux" når jeg krammer meget med storebror... hold op, hun er en lille primadonna, hihi...
Ellers går det fint, knægten har smidt bleen uden det store ståhej, så lidt positivt er der også :-)
Knus fra Iben