Svar: Småtspisende - 9 mdr.
1. maj 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Iben
Dejligt at din dreng har smidt bleen og det er jo netop vigtigt at også at holde fast i det positive:o)
Det er muligt at Julie er sulten fordi hun har ondt og derfor slet ikke får spist nok til at det mætter hende, samtidig har hun jo, som du selv er inde på, aldrig spist de store portioner, og derfor sandsynligvis vænnet sig til at nøjes med mindre.
Det kan på sigt være et skråplan at begynde at give hende en flaske om natten i håb om at det mætter hende så I alle kan få sovet. Hun skal jo netop ikke komme ind i en vane med at spise om natten, men skal tage sit behov om dagen.
Samtidig er det dog også vigtigt at finde en løsning, som kan give jer alle det overskud der skal til, for at arbejde på mere fast føde om dagen og her kunne en flaske mælk om natten eller måske hellere sen aften være løsningen. Jeg tænker at hvis det kan få jer alle til at sove længere og få et par gode sammenhængende timer, så får du naturligt mere overskud til begge børn, men Julie får også mere overskud til at spise om dagen.
Det er udmærket at hun gerne vil spise selv og det skal hun også have lov til, men tror du ikke det kan lade sig gøre at supplere hende med lidt blødere kost ved siden af. Noget af det hun godt kan lide, som også giver lidt mæthed. Det kan jo i princippet være risgrød, som da hun var lille, eller du kan prøve med lidt frugtgrød eller lignende. Bare for at få hendes lille mave fyldt lidt mere op og få hendes vænnet til at spise lidt mere.
Trøske svier og det er meget ubehageligt. Et gammelt husmoderråd er at bruge danskvand og forsøge at fjerne det med en skumklud. Trøskesaft som man kan købe herhjemme, det produceres af firmaet Medic-Team og ifølge deres sortimentsliste skal trøskesaft 0,1% pensles med vatpind 1-2 gange daglig. Så det vil jeg gå ud fra er den korrekte ordination.
Men nogle gange behandler man også med andre midler, da trøske eller Candidiasis er svamp i mundhulen. Derfor kan man bruge svampemidler, som fåes på recept. Det er vigtigt at sutter osv. koges godt og hvis man f.eks. ammer er det vigtigt at brystet også behandles, ellers kan man smitte hinanden igen og igen.
Mod hård mave gælder naturligvis rigeligt væske, og da din datter har ondt er det sikkert svært at få nok væske i hende. Vand er det bedste, men også lidt fortyndet juice kan have god effekt. Sveskemos kan du også selv lave:
Tag ca 10 svesker og læg dem i blød i nogle timer. Kog dem godt møre ca 15 minutter og blend dem så til mos. Tilsæt lidt sukker ved behov. Mosen kan fryses ned i isterningebakker og så kan du tage op, hvad du har behov for.
Prøv at se om ikke du kan få fat i en kogebog af Annabel Karmel. Mange forældre siger at de her finder god inspiration til forskellige retter. Du kan prøve at se denne side: http://www.annabelkarmel.com
Jeg synes du skal forsøge at begræse indtaget af mælk. Julie er nu 9 mdr gammel og man siger normalt af fra 9-12 mdr bør mælken langsomt nedsættes til ca 500ml dagligt for at sikre at barnet får en sufficient kost og ikke bliver det man kalder "mælkedranker". Alt for meget mælk tager pladsen op for den egenlige mad.
Røget laks har sikkert været lidt hårdt for hendes mave, da hun jo altid har haft problemer med maven, men jeg kan god forstå at du forsøgte og det lyder lækkert:o) Hvad med lidt laks lavet i ovn?
Håber du kan bruge ovenstående. Rigtig meget held og lykke. Og rigtig god bedring med hende. Det er simpelthen så synd at hun skal være så hårdt ramt.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske