Svar: Vil ikke tage sut
2. maj 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Sarah
Du kan bestemt sagtens fortsat forsøge at tilbyde din dreng en sut. Det kan hjælpe at skifte til en anden model, da der er stor forskel på sutter både i størrelse, form og i blødhed. Derfor kan du prøve med en lille, en større, en rund, en flad, en i naturgummi og en i silikone.
Det kan være en fordel at vælge en sut med ring, således at du kan trække en stofble igennem. Mange børn falder nemlig nemmere til to, hvis de har en stofble ved ansigtet og den kan så overgå til sutteklud, som kan være en god idé, især til børn som ikke vil have sut.
Når du giver sutten, så prøv at hold den op mod hans gane, da sutterefleksen sidder der. Prøv evt også at komme lidt af din modermælk på, så han smager og får lyst til at sutte - men aldrig komme sutten i sukkerskålen eller i honning, som man sagde førhen i tiden.
Hvis det ikke lykkes at få ham til at tage sutten, må du acceptere det. Der er jo en grund til at det hedder en narresut og han hører måske til dem, der foretrækker den ægte vare og det kan man jo ikke fortænke ham i:o)
Med hensyn til at putte ham, så er det rigtig at det på sigt er hensigtsmæssigt at kunne putte ham uden amning. Han er dog stadig så lille og jeg synes umiddelbart ikke det er et problem at han falder i søvn med brystet i munden, det er naturligt for ham.
Prøv om du kan svøbe ham i dynen, når du ammer ham og så lade ham ligge svøbt i dynen, når du flytter ham. Det kan gøre at han ikke oplever at han bliver flyttet, men bare sover videre.
Vær også opmærksom på at små børn ofte skifter søvnfase med 30 minutters mellemrum. Derfor kan det være hensigtsmæssigt at du enten sidder med ham til der er gået så lang tid at han er begynde at sove lidt dybere, eller at du lægger ham for sig selv forholdsvis hurtigt efter amning og ikke trækker tiden for meget.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske