Svar: Vil ikke tage mme
2. maj 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Karina
Der kan godt være en sammenhæng imellem den manglende flaske og søvnen. Så vidt jeg forstå dit brev har hun tidligere taget flaske med modermælkserstatning, men vælger nu udelukkende brystmælken og modermælkserstatning kan godt mætte på en anden måde. Det kan altså godt hænge sammen med hendes søvnmønster.
En anden ting er dog at du skriver at hun har været syg. Du skriver ikke hvad hun har fejlet, men uanset om hun har været forkølet, været indlagt eller andet, så har hun jo ikke haft det godt. Hun har måske haft ondt, har haft svært ved at trække vejret ordentligt og har været utryg ved det hele. Helt naturligt i forhold til hendes alder. Det betyder bare at hun lige nu har behov for ekstra tryghed og derfor falder bedst til ro i din arme, i din seng.
Med hensyn til at få hende til at tage modermælkserstatning, så kan det være en mulighed at komme sukker i denne. Brystmælk er betydeligt mere sødt end mme og det kan derfor hjælpe at gøre erstatningen sødere. Dette naturligvis kun i en overgang og I må så trappe hende ud af sukkeret efterhånden.
Med hensyn til at få hende passet, så må det komme an på en prøve. Nogle gange gir det faktisk sig selv, når mor og babserne ikke er i nærheden. Måske vil hun så affinde sig med flasken med erstatning, da der ikke er andre muligheder - det ses:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske