Brev:
Vil ikke sove om dagen - 7 mdr.
2. maj 2006
Alder:
7 mdr.
Vil ikke sove om dagen - 7 mdr.
Kære Netsundhedsplejerske
Vores pige er 7 1/2 måned gammel og har altid haft svært ved at sove om dagen. Siden dag et har hun haft en form for 12 timers cyklus, hvor hun er rolig om natten og speedet om dagen.
Vi er i tvivl om hvad vi skal gøre og jeg bruger meget energi på at få hende klemt op på bare 1 1/2 time om dagen og på at spekulere over hvorfor hun ikke vil sove.
Jeg har tidligere fået et svar fra dig vedr. mad og søvn og er nu sikker på at hun får nok at spise. Vi er ved at vænne hende til at sove om natten uden amning og at falde i søvn i sin egen seng af sig selv. Vi har læst "Godnat og sov godt" og har lavet en noget modereret udgave af deres "soveskole". Det er på vej til at virke. Problemet er stadig dagen.
Om natten får hun ca. 11 timers søvn fra ca. 20.00 til ca. 07.00, med een amning kl. ca 23.
Om dagen skulle hun så gerne sove ca 3 timer. Det gør hun slet ikke!
Om morgenen bliver hun vældig træt kl 8.30 - 9.00 og hvis vi er heldige er hun til at lægge i seng uden for meget ballade. Så sover hun 1/2 time (præcis!) Herefter bliver det svært. Jeg har forsøgt at stile efter at putte hende efter frokost kl ca. 12.30, men det ender ofte i hyl og skrig. Når (hvis) hun så endelig falder i søvn er det kun 1/2 time. Efter denne powernap er hun ikke til at få til at sove videre. Kl ca 14 er hun så oppe på 1 times søvn! Sen eftermiddag får hun gerne 1/2 time mere i barnevognen. Ofte skal man også her trille op til 45 min, før hun falder til ro.
Hvis man får kæmpet sig til disse tre lure, kommer hun nogenlunde gennem dagen uden at være for ked af det, men det er ret anstrengende at synge, trøste, trille hende i søvn i timevis hver dag. (Godnat og sov godts råd om lade hende ligge og græde ender i det rene skrige-inferno om dagen - det kan vi ikke holde ud)
Om aftenen falder hun faktisk fint til ro før natten. Her har vi en fast aftenrutine.
Spørgsmålet er, om man bare skal acceptere at hun ikke har et stort søvnbehov, eller om vi skal "slås" videre. Jeg kommer til at fokusere meget på hendes søvn og på om hun nu er træt og ofte føles det som om jeg bruger flere kræfter på at få hende til at sove end på positive ting, som at lege og hygge med hende.
Jeg har prøvet at "skærme" hende og have rolige dage uden for meget uro. På den anden side har der været dage, hvor vi har skullet en masse ting og hun oplever en masse. Jeg kan ikke se den store forskel.
Så har vi spekuleret på, om hun faktisk har en alder hvor hun trænger til at opleve noget mere, for at blive rigtigt træt - kan det være? (hun er meget nysgerrig, tillidsfuld og livlig).
Har du forslag til hvordan man kan samle hendes middagslur lidt mere? Snart starter hun i vuggestue et par timer om dagen. Også i den forbindelse spekulerer jeg på, om hun er et barn, der skal beskyttes lidt for indtryk eller om hun vil have godt af alt det nye og derved få en sundere søvn om dagen.
Med venlig hilsen
J’s mor