Svar: Vil ikke sove om dagen - 7 mdr.
2. maj 2006
Alder:
7 mdr.
Kære J´s mor
Jeg synes det lyder som en rigtig god idé at du forsøger at skabe mulighed for mere stimulation, for at se om din datter kan blive mere træt. Måske er der legestue, hvor I bor, hvor der er andre børn, sanglege, nyt legetøj osv. som hun mentalt skal koncentrere sig om, måske kan I gå en tur i svømmehallen eller finde på noget andet, hvor hun bruger sig selv mere fysisk. At blive mættet med indtryk både fysisk og mentalt kan være udmærket og det er en fin tanke ud selv har fået der.
Det er dejligt at hun sover så godt om natten, super at I har fundet en gylden middelvej - det er så godt. Jeg synes heller ikke at jeres datter skal ligge og græde. Det at hun sover så godt om natten tyder også på at man ikke skal lede efter en grund som smerter eller lignende, der kunne forhindre hende i en rolig søvn.
Ud fra din beskrivelse så lyder det forholdsvis tidligt at hun sover allerede kl. 8.30, hvis hun er vågnet kl. 7. Derfor kunne det måske være værd at satse på om ikke hun her kunne holdes lidt mere vågen, fordi I så foretager jer noget, således at hun så kan sove en bedre lur bagefter.
Alternativet kunne være at du lader hende sove den halve time om morgenen og så herefter tager af sted for at opleve verden sammen med hende og få hende både fysisk og mentalt stimuleret, som ovenfor beskrevet. Forhåbentlig vil hun så bagefter kunne tage en ordenlig lur på 2½ time, det ville være godt for jer begge.
Med hensyn til vuggestuestart, så tror jeg ikke du skal frygte dette, tværtimod. Netop det at hun kommer af sted vil gøre at hun bliver mere træt og vil sove bedre. Du skriver at hun skal af sted et par timer om dagen og det lyder som om at I har gode muligheder for at køre hende ind. Derfor kunne det være oplagt at bruge denne mulighed.
Alle børn er rigtig trætte, når de begynder i pasningstilbud af den ene eller anden art. Som du beskiver din datter kunne det måske netop passe perfekt at komme af sted, opleve denne nye verden. I vuggestuen skal de andre børn også sove og mange børn affinder sig med situationen og lærer sig at blive puttet, for sådan er reglerne der - man hører tit forældre sige at i vuggestuen er der ingen problemer med at få hende til at sove, men hjemme i week-enden protesterer hun vildt. Så det problem løser måske sig selv, eller også er det løsningen på jeres problem:o) Man har da lov at håbe:o)
Jeg synes du skal nyde tiden hjemme sammen med hende og prøve at fokusere mere på at I skal have det rart end på at kæmpe om søvnen.Men at lave noget med hende skulle jo også gerne være rart for jer begge og en anden måde at være sammen på, så forhåbentlig kan I slå to fluer med et smæk. Håber du forstår hvor jeg vil hen?
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske