Svar: Blå Allomin 2
3. maj 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Anja
For at starte med det sidste, så er der intet problem i at du har givet Elias Allomin2 og du fortsætter bare som hidtil og nyder at det har god effekt.
Det er mellem 4-6 mdr at man siger at tilskudsblandinger ikke bør udgøre mere end 2 flasker (svarende til ca. 400ml) og da Elias nu er 6 mdr gammel, så er der slet ingen problemer. Så tag det roligt!
Hans mælkeindtag lyder fint. Vælling er i princippet det samme som en tynd grød og derfor kan du i princippet lige så godt give grød, som vælling. Hvis du har lyst til vælling, fordi det er flaske eller kop, kan du dog også prøve dette.
Du skal dog være opmærksom på at det i givet fald nok vil være godt at du så udskifter et af grødmåltiderne med grøntsagsmos. Både for at sikre ham variation, men bestemt også for at holde hans mave igang. Alt for meget grød kan godt virke stoppende.
Ja det er ikke nemt at få det hele til at gå op i en højere enhed, men tingene løser sig ofte alligevel. Det er helt fint at Elias sover hos jer. Når han på et tidspunkt skal flyttes ud af soveværelset, så kan man sige at lige netop omkring 1½ års alderen kan det være svært. Det er mit indtryk at mange børn netop omkring 1½ års alderen sover mere uroligt og her er i en periode, hvor de ofte har brug for ekstra tryghed især om natten, derfor kan denne alder måske være problematisk i forhold til at sove alene.
Men når det er sagt så er børn jo forskellige og I må prøve at vurdere hvordan Elias er og hvad tid der passer i forhold til ham. Ofte hjælper det jo også at børnene er så store at de kan gå ind til forældrene når de vågner, så når han bliver så gammel at han har behov for at komme ud af tremmeseng og over i en større seng, vil det være oplagt at flytte ham. Vågner han så og har brug for jer midt om natten, kan han enten kalde eller lære at trisse ind til jer.
Tak for de pæne ord. Håber du har ro på nu. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske