Brev:
Dagsrytme, natgymnastik, natble
4. maj 2006
Alder:
3 mdr.
Dagsrytme, natgymnastik, natble
Kære Helen,
Vi er en familie på fire med pige på snart 12 uger og dreng på 4½ år. Jeg har spørgsmål vedr. dem begge og familielivet i det hele taget.
Vores pige er en fantastisk glad og mild baby, der trives godt (god vægt og masser af dejlige deller) og synes glad for at være landet i vores familie. Modsat storebror har hun sovet godt fra fødslen, og man mærker helt klart et mere roligt gemyt.
Men de sidste par dage har hun ændret lidt på 'kosmos': hun bliver hurtigere træt i løbet af dagen, græder og kollapser når det går op for mor, at det er træthed (på trods af at hun sover længere end hun plejer). Hun virker ikke mere sulten.
Hendes dagsrytme ser (nogenlunde) sådan ud:
Kl. 6: står op - men vil ikke altid ammes her trods det sidste måltid ligger ca. 3 timer tilbage. Vi leger og laver 'morgengymnastik'.
Kl. 7.30: powernap på ½ time.
Kl. 9-9.30: amning
Kl. 10: formiddagslur i barnevogn - hvis ikke jeg går med hende, sover hun ca 1 time, men jeg sørger for, at hun får 2 timer.
Kl. 12: hun vågner, ammes og vi leger. Hvorefter hun allerede efter ca. ½ time vil sove igen - jeg tænker, at hun måske ikke er helt udsovet, trods de 2 timers formiddagslur?
Kl. 13: Så lur igen, ca. 1 time.
Kl. 14-15: leg
Kl. 15-17: liggende amning, hvor hun falder i søvn (og jeg får en lur).
Kl. 17: amning og leg. Herefter kan hun nogengange holde til kl. 20 ellers tager hun en powernap på ½ time. I tidsrummet 17-20 ammes hun så ofte hun har lyst, for at fylde hende godt op til natten.
Kl.19.30-20: ammes liggende, hun falder i søvn og jeg lægger hende i vuggen (hvilket er nyt fra i nat - ellers har hun sovet med mig, men hun virker glad og tryg i vuggen).
Kl. Natamning mellem kl. 01-03 - en kort amning.
Efter amningen om natten begynder, hvad jeg kalder 'natgymnastikken', hvor hun ligger og laver lyde, spjætter, virrer med hovedet og åbner/lukker øjnene. Noget hun har praktiseret siden fødslen. Nogle gange har jeg ammet hende og troet at det handlede om mad, men det gør det ikke.
Hvad skyldes denne uro? Hun virker ikke helt udsovet om morgenen efter disse nætter, hvor hun laver 'gymnastik'. Og er der udsigt til, at hun kunne sove lidt længere end 6 - at morgenlur og opvågningstidspunkt kunne smelte sammen?
Jeg er også i tvivl om hvor meget en baby på 12 uger kan klare i forhold til stimuli. Vi bor i byen med en masse trafikstøj. Jeg forsøger at gå tur med hende på rolige steder, men det kan jo ikke undgås at store lastbiler, sirener mm drøner forbi - bliver hun forstyrret af dette trods at hun sover (eller er det mere mor, der er lydsensitiv?).
Er hun stor nok til at sidde omvendt i en BabyBjørn? (Hun holder hovedet fint) - selv synes jeg det er ok indendøre, men ikke udenfor endnu - hvad synes du?
Jeg savner lidt inspiration til at lave ting med hende - har du nogle forslag? (Jeg laver "Hjulene på bussen", pludrer med hende, lægger hende på maven med noget foran som hun kan række ud efter, strækker hende og giver hende massage - hun virker ret uinteresseret i legetøj.
Jeg holder hende også i hænderne, så hun selv rejser sig ved armkraft, noget hun elsker - er dette for tidligt?).
Og endelig: hvis hun virker parat til skemad allerede om 14 dage/3 uger, er det så ikke ok at begynde?
Og så til storebror, der heldigvis har taget imod hende med beskyttertrang og omsorg. Indtil nu har jeg sovet med baby i den anden ende af lejligheden, så mand og storebror kunne få sig en god nats uforstyrret søvn - og jeg kunne lære baby at kende. Nu forsøger vi så at sove sammen allesammen - især på storebrors opfordring. Han vil MEGET gerne have, at hun kommer ind og sover i samme værelse som ham, men vil det ikke give natterod? (Hun vågner og skal ammes - hvorefter han vågner...).
Og så til bleen - han bruger stadig ble om natten. Virker egentlig interesseret nok i at smide den, men den er meget tung om morgenen trods hyppige toiletbesøg lige inden sengetid. Hvordan gør vi det bedst? Han skal snart på koloni - er det bedst at vente til efter? Han kan godt finde på at tisse i sengen om morgenen, hvis vi ikke får ham op med det samme. Det virker som om han bruger bleen lidt som en 'sovepude' - når den er der, kan han ligeså godt bare tisse. Vi har snakket med ham om, at såfremt ham sover uden ble, skal han op om natten og tisse. Men herfra og til at få ført planerne ud i livet..? (og han er med garanti ikke en der er glad for at skulle op om natten).
Det var så en lille roman. Jeg ser frem til at høre fra dig.
Mange forårshilsner,
Mor til 2 dejlige unger :)