Svar: Dagsrytme, natgymnastik, natble
4. maj 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Mor til 2 dejlige unger
Ja det lyder bestemt som 2 dejlige unger:o) Tillykke med dem.
I forhold til sin alder så lyder det som om din datter har en fin rytme, at du læser hende godt og hjælper hende med at sove, når der er behov for det. Amningerne passer også fint og jeg er derfor helt enig med dig i at hendes rolige søvn nok ikke skyldes mælkebehov.
Tror du ikke hun drømmer? Undersøgelser viser jo at børn, fra de er ganske små, har rigtig meget hjerneaktivitet og ofte drømmer. De kan spjætte, klynke, lave suttelyde mv. og nogle gange så voldsomt at man netop fejlfortolker og lægger dem tilbrystet, hvor de egentlig bare skulle have lov til at sove videre. Som du beskriver din datter, så kunne det være drømmeaktivitet. Måske har en af jer forældre været på samme måde, har drømt meget, snakket i søvne osv?
Hvis hun er en der drømmer meget, så tror jeg umiddelbart ikke at det sådan lige stopper. Men dermed ikke sagt at hun ikke med tiden kommer itl at kunne sove lidt længere om morgenen. Dette kan godt ændre sig i takt med at hun bliver ældre, får anden mad at spise osv. Der er mange faktorer som spiller ind, så opgiv ikke håbet:o)
Med hensyn til stimuli i forhold til hendes alder, så er hun nu så gammel at hun opfatter rummet hun er i, fornemmer lysets skiften uden for vinduerne, at en person kommer ind i rummet osv. Derfor vil nogle børn have behov for hjælp til at finde roen og behov for hjælp til at blive skærmet, men samtidig er din datter jo også vant til lydende og støjen omkring sig og derfor vil hun ikke reagere på samme måde på disse lyde som børn der ikke er vant til det.
Jeg synes derfor det er fint at du prøver at gå, hvor der ikke er for meget trafik, men samtidig kan det jo ikke helt undgåes og det er okay. Når hun bliver større og begynder at kunne sidde i sin vogn, vil hun jo have noget at se på og det har jo også værdi:o)
Man siger normalt at fra ca 3 mdr kan barnet sidde fremadvendt i en bæresele. Da din datter holder sit hoved fint, synes jeg derfor du skal lade det komme an på en prøve.
I 3-6 mdr´s alderen er det meget vigtigt at lægge sit barn så meget på maven som muligt. Udviklingen frem mod at krybe, kravle og sidde foregår fra maveliggende stilling og derfor er det vigtigt at du lægger hende på maven flere gange dagligt.
Når hun ligger er det en god idé at bruge bevægelse og dermed bruge barnet selv i 'aktivering'. Det skal altså være en slags leg, når barnet virker veludhvilet og veltilpas. Fuldstændig som du gør når du laver "hjulene på bussen".
Bevægelege kan ud over dette også være:
- barnet ligger på rygen, grib om dit barns hænder og håndled og lad dit barn selv være med til at trække sig op. Først op i siddende stilling og derefter op at stå
- barnet ligger på ryggen, tag fat om læggen og bøj i barnets hofte og knæ. Lad dit barns underkrop rulle fra side til side.
- Hjælp dit barn med at dreje fra side til side, ved at lade det række efter noget legetøj.
Legetøj kan være:
Dig selv, barnet selv, spejl, vugge, luftture/gyngeture i f.eks. et lagen, sansetæppe, ting/rangler ophængt, legetøj som ruller. Legetøj med farver og lyde.
Svømning er også rigtig godt, hvis I har mulighed for dette, hvor I bor.
Hvis din datter kan lide at prøve at trække sig op ved hænderne og prøver at holde sit hoved imens, så er det okay. Hivs hun ikke har kræfter til det endnu så er det lidt for tidligt.
Skemad bør ikke startes før 4 mdr. Først der siger man at barnet tidligst er parat til det. Hvis du ikke har mulighed for at mætte hende via ammemælk, så bør det være modermælkserstatning du giver hende, så længe hun ikke er ældre.
Med hensyn til storebror, så synes jeg ikke I her skal forcere noget. Han er for det første lige blevet storebror og dernæst kommer at det på sigt er langt bedre at vågne op med en våd ble, end vågne op i en våd seng. På samme måde som det er en succesoplevelse at have et tør ble istedet for at få våde bukser.
Jeg synes derfor også at du skal lade ham beholde bleen, når han skal på koloni. Det er meget vigtigt at han ikke udvikler skam over det, men fortsætter med at synes det er helt naturligt. Han er kun 4½ og mange, især drenge, bruger ble om natten i den alder. Det er helt normalt. Han mangler måske det hormon, som skal styre hans urinproduktion. Derfor er det tiden som skal arbejde for jer. Hvis det stadig er et problem, når han skal til 5 års undersøgelse hos lægen, så synes jeg at ud skal tage det op der. Og hvis du har behov for mere professionel rådgiving nu lige netop omkring vandladning og renlighed, så kan du kontakte:
Center for børneinkontinens, Onsdag kl 15-17, tlf.: 8678 4121
Tørdokken, Rigshospitalet, Torsdag kl 16.30-19.30, tlf.: 3545 5294
Kontinensforeningen, Onsdag kl 19-21, tlf.: 3332 5274
Se også hjemmesiden: www.dryallnight.com
Og til sidst med hensyn til at lade børnene sove sammen. Det synes jeg I skal forsøge. Det kan godt være at han i begyndelsen vil reagere på at hun vågner og skal ammes, men så siger du bare "læg du dig bare og sov videre" og så vil han hurtigt komme videre i søvnen. Han ved jo at det er hende, der er der.
Og i forhold til lillesøster, så synes jeg ikke hun skal ligge i et rum for sig selv, når hun ikke er ældre. Hun har brug for at sove i rum med nogen, og kunne jo være storebror - lad det komme an på en prøve:o)
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske