Svar: 5 mdr. klædt på til udeliv?
4. maj 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Maiken
Det er altid lidt svært at vurdere hvor meget tøj, der er nødvendigt, når man går fra den ene årstid til den anden og umiddelbart kommer det også an på, hvordan din datter er.
Er hun en pige, som generelt virker til at have det meget varmt, så har hun måske ikke brug for helt så meget tøj, som hvis hun er en pige, der altid har haft kolde hænder, fødder osv. Hvis hun har meget hård, så kan hun måske undvære huen, hvis hun ellers er puttet tæt i barnevognen og ligger i læ, og hvis hun intet hår har og/eller er på arm, så vil en lille bomuldshue være en god idé.
Du skal naturligvis sørge for at hun har tøj nok på. Jeg plejer at sige 3 lag: Bodystocking/undertøj, bluse med langt ærme og så en trøje/jakke. En fleece dragt eller trøje kan være godt i en overgang, men igen kommer det an på hvad hun ligger i, når hun ligger i vognen og sover.
Tænk altid på hvad du selv ville have på dig, hvis du sad helt stille på en stol og prøv så at give din datter tøj på efter det.
Jeg synes jorden er for kold til at du kan stille hende der og hun er for lille til at komme ud at gynge. Det må vente til hun er i stand til at sidde selv og der er hun måske 9 mdr gammel - så her må du væbne dig med tålmodighed. Men hun må godt komme ud.
Måske kan du sidde med hende på en havestol, måske har du en indsats i barnevognen, så hun kan ligge/sidde lidt skråt og på den måde følge lidt mere med i verden udenfor. Mange har også glæde af en bæresele eller slynge, hvor de så kan gå rundt med deres barn og herved give barnet mulighed for også at opleve verden på en anden måde.
Ja det bliver dejligt når det bliver sommer og hun kan sidde på et tæppe på græsset, lad os håbe at det er snart:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske