Svar: Mælk nok? - 9 mdr.
5. maj 2006
Alder:
9 mdr.
Kære mor
Lige nu er jeg ikke bekymret for din drengs mælkeindtag. Når han ammes 3-4 gange og får lidt mælk via maden, så bliver hans mælkebehov dækket ind.
Hvis du helt stopper amningen og han fortsat ikke drikker af kop, så bliver det naturligvis et problem, men mon ikke han langsomt vænner sig til mælk af kop også. Hvis han er glad for koldt vand, så er han måske også glad for koldt mælk eller måske skal du prøve at lune det.
Du kan også prøve at lave milkshake til ham. Blend f.eks. banan eller jordbær med mælk (ingen sukker eller andet) og det smager faktisk godt.
Brug også ost på brøddet til frokost, smøreost eller ost i stænger som han kan gnave.
Hvis du synes hans mælkeindtag fortsat er sparsomt når han bliver et år, så kan du tilbyde ham en multivitaminpille med calcium.
Men lige nu prøver du bare at blive ved med at tilbyde lidt mælk på forskellig vis og ser om ikke det på et tidspunkt vil interessere lidt. Han mangler det jo ikke fordi han får hos dig:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske