Brev:
Søvnig mor smider håndklædet i ringen
6. maj 2006
Alder:
4 mdr.
Søvnig mor smider håndklædet i ringen
Hej
Jeg har en datter på 4 mdr. Som er født i uge 38, men egentlig har været på vej ud længe. Da jeg var i uge 19 + 5, blev jeg første gang indlagt i knap 6 uger. Grundet kraftige plukveer og blødninger. Flere gange er de stoppet med confertid, og senere i forløbet med ve-drop flere gange. Blev indlagt tre gange yderligere til aflastning. Alt i alt ca. 10 uger over fire gange.
Fødslen var lang og hård efter 30 timers veer var jeg kun åbnet 5 cm, men til sidst prak de vandet. Da jeg havde lagt med presse veer i 3½ time forløste de hende med sugekop. Hun lå ikke rigtig og jeg måtte klippes og hun blev hevet ud. En dejlig sund pige på 4 kg og 51 cm. Hun havde gulsot og var meget sløv de første par uger, men så fik kolikken taget godt fat.
Jeg prøvede alt, kriopraktor: han sagde at hendes nakke var skæv grundet sugekoppen - så han skulle nok hjælpe. Men det hjalp ikke. Zoneterapi, men vores datter var den første i ti år hun ikke havde kunnet hjælpe... Naturmedicin der skulle stabiliesere hendes tarmflora. Naturthe med fenikel. Til sidst forsøgte vi kraniosekral-terapi. Det hjalp noget. Reducerede tude turene med ca 50 procent. Nu er hun efterhånden fri for koliken.
Men vi går stadig til behandling. For hun er meget urolig. Hun vejer pt knap 10 kg og er over 70 cm lang. Hun tager sig nogle slemme tudeture af og til. Er ikke rigtig nogen rytme i dem. Kan også gå dage imellem. Hun vågner ca hver anden time og tit hver time om natten. Hun har før kunnet tage tre til fire timer i træk. Nogle enkelte gange. Men det sker ikke mere.
Talte med min sundhedsplejeske (som jeg ikke har mange rosende ord til overs for. Jeg har spurgt om mange ting og faktisk ikke fået nogle svar. Har gået hende på klingen og spurgt om vi havde dårlig kemi? For jeg syntes ikke hun gav mig nolge svar. Bl.a. ikke om kolik. Hun sagde at hun ikke måtte foreslå alternativ behandling. Kun aflastning. Nå nu skal jeg ikke ind på dette skriver bare en helt roman.)
Jeg blev ening med mig selv om at hun var en stor pige og havde brug for noget med noget mere substans. Og hun nægtede og tage sutteflakse. Men jeg besluttede mig for der var ingen kære mor. Så hver aften fik hun sutteflaksen "proppet" i halsen i ca ½ time med vælling. I går aftes gav det pote. Efter tre ugers lang sej kamp tog hun flasken uden problemer.
Men samtidig er vi begyndt på en potion grød om morgenen. Hun tager ikke ret meget. Men hun får kartofler og gulerødder som mos om aftenen - det er et hit. Men lige lidt sover hun.
Det skal lige siges hun er brystbarn med stort B. Hun er aldrig kommet op på og tømme mere end et bryst. Og hun falder tit i søvn ved det. I går malkede jeg ud for og se hvor meget hun spiste og hun tog ca. 100 ml. Når hun får vælling tager hun mellem 60-90 ml. Så det er jo heller ikke store mængder hun får? Mit første barn var flaske barn og hun tog væsentlig mere.
Er det måske fordi hun ikke er mæt så længe, at hun vågner så meget? Hvordan får jeg hende op på nogle større mængder og væk fra at ville spise hele natten?
Hun vil ikke sove før hun får brystet. Jeg har forsøgt at strække hende mellem måltiderne og sagt der skulle gå 2½ time mellem hver. Det eneste jeg fik ud af det. Var endnu mere skrigeri. Forsøgt i to uger. Har forsøgt og lægge hende til begge bryster, men hun falder i søvn efter det første, og er ikke til og vække igen. Hun har heller ikke været glad for sutten.
Hende vi går til kraniosekral-terapi ved, siger at den øverste nakke-hvirvel har stået meget forkert. Det er ved og rette sig nu. Men der har ganske simpelt ikke været plads til sutten. Hun er ved og vende sig til den nu. Jeg har utrættelig stået fast ved og give hende den. Og har købt syv forskellige slags. Men tror det er ved og lykkedes.
Jeg har måske den teori at hun falder i søvn ved brystet og vågner og mangler det. Men hvordan laver jeg dette om? For hun falder jo i søvn ved det?
Hvordan får jeg kørt en ordentlig rytme ind og hvordan?
Hvordan gør man når hun får skemad? Lige nu tilbyder jeg hende maden og derefter bryst så hun også får slukket tørsten. Hvornår køre man helt over på fast mad og hvor hurtigt? Skal jeg så bare tilbyde hende sutteflaske med mælk?
Jeg trænger bare til og sove og til og have overskud til min store datter på 5 år. Mit hus ligner jeg ved ikke hvad og der er ikke nogen tid til mig selv. Oven i alt dette har jeg en diskusprolabs og har ondt i ryggen fordi jeg har en tung pige. Så jeg må sige at tiden er lidt hård. Heldigvis er vores lille pige tit glad og grinende, så siger man til sig selv når man ser i hendes store blå øjne, pyt min skat jeg tager en nat til.
Jeg håber du kan hjælpe mig. Ved godt mit indlæg er roddet. Men håber du kan hjælpe mig...