Svar: Søvnig mor smider håndklædet i ringen
6. maj 2006
Alder:
4 mdr.
Kære du
Min første tanke når jeg læser dit brev er "hold da op, sikke en hård tid I har været igennem". Og jeg tænker om du har haft nogen at tale med alt dette om. Hvor kan du komme af med alle dine tanker, frustrationer, glæde, tårer osv. Det lyder som om at du er den som skal få det hele til at køre, den som skal bevare roen og tage sig af det hele - men hvem tager sig af dig?
Når det er sagt, så håber jeg også at jeg kan hjælpe dig. Og noget af det første, jeg tror du skal gøre, er at prøve at lave en fast plan for dagen. Du skal prøve at se mere på klokken end på din datter og forsøge at skabe nogle faste rammer og rutiner både for amning, skemad og søvn. Det er vigtigt for at du også får lidt tid for dig selv.
Det lyder som om din datter i øvrigt har det rigtig godt. Det er en flot vægt hun har og det er ikke mad hun mangler. Det må være god mælk du har til hende:o) Samtidig lyder det helt relevant at du giver hende skemad, fordi hun sagtens kan være sulten med den alder hun har, og derfor er det også godt at du har fået flasken indført. Det er jo, som du selv tænker, rigtig godt at få hende mættet til natten, så I alle forhåbentligt kan sove lidt mere end 2 timer af gangen.
Når det er sagt, så er det dog også vigtigt at hun ikke får så meget mad at det giver hende uro i maven og det er en balance, som er svær at finde. Det er derfor jeg synes du skal prøve at køre efter en helt fast plan.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Bryst og puttes til formiddagslur
Frokost: Grød og bryst og så puttes til middagslur
Tidlig eftermiddag: Evt. bryst
Sen eftermiddag: Bryst og sover igen en lidt kortere lur end de andre
Aften: Grøntsagsmos og bryst
Sen aften: Flaske med vælling
Nat: Evt. Bryst
I forhold til den alder din datter har, så er der umiddelbart ikke noget i vejen for at hun falder i søvn ved brystet. Det er en dejlig afslappende måde at falde i søvn på. Alternativet er naturligvis sutten, men det lyder som om at det kan gøre hende mere ked af det at få denne, og derfor skal det ikke gøres til en kamp.
I stedet kan du prøve at putte hende lige efter du har ammet, så hun således ikke falder i alt for dyb søvn inden du lægger hende. Alså ikke blive siddende med hende i armene i forbindelse med amning, men mere - nu er amningen slut, så puttes hun. Det kan gøre at hun lige når at slå øjnene op og fornemme at hun bliver lagt, men mærker hun din beroligende hånd og en stille vuggen, så sover hun måske videre. Prøv at putte hende i barnevognen.
Jeg tror ikke hun vågner fordi hun mangler mad, men mere fordi hun behøver trygheden. Prøv derfor at svøbe hende i en dyne. Hun er en stor pige og måske har hun allerede behov for en juniordyne nu?
Hvis hun ammes hele tiden natten igennem, så prøv at tilbyde hende brystet, lad hende die kortvarrigt, så hun får trygheden, men forsøg så gentagne gange at lirke brystet ud af munden på hende. Samtidig kærtegne hende ved at stryge hendes hånd, hår eller hvad du nu gør. Så vil hun forhåbentlig stille og roligt kunne nøjes med kærtegn og undvære brystet. Men det tager lidt tid og kræver lidt tålmodighed.
Begynd at give din datter lidt mælk eller vand af et lille glas eller en kop sammen med skemaden. Når hun er omkring 6 mdr vil hun være så god til at drikke ved siden af at amningen efterfølgende bliver mindre eller nogle gange kan undværes. Det sker helt automatisk i takt med at hun bliver ældre og spiser større mængder med ske.
Så længe hun er under 9 mdr har hun behov for meget mælk ved siden af skemaden og hvis du ikke bliver ved med at amme så meget, så vil hun have behov for flaske i stedet. Men alt det kan vi jo tage til den tid:o)
Lige nu fortsætter du med skemad x 2 daglig (prøv frokost i stedet for morgen), lure x 3 daglig, vælling til natten og amning. Prøv at følge ovenstående plan og prøv så at se om du ikke stille og roligt kan komme væk fra for meget amning om natten.
Håber dette skaber en lille smule mere overblik og så skriv endelig igen, hvis noget skal uddybes.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske