Svar: Søvn, pasning, babykranie og aktiviteter
6. maj 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Mutti
Ja sikke en masse spørgsmål:o) Jeg starter fra en ende af.
Med hensyn til amning, så er det for mange ofte en rigtig god idé at amme om aftenen inden sengetid og så putte barnet. Det kan være f.eks. omkring kl. 20. Når du så selv går i seng, så tager du ham op og lægger ham til. Det kan være f.eks. kl. 23.
Hvis han laver i bleen, så er du naturligvis nødt til at skifte ham og han vågner, men ellers så ammer du ham imens han sover. Det gør at han bliver fyldt lidt ekstra op til natten og derfor ikke behøver at vågne lige med det samme, men tager et længere træk, så du også får et par sammenhængende timer. Børn vil ofte kunne spise i søvne og jeg synes ikke det er synd for ham at fylde ham op på dette tidspunkt.
Nogen vælger også at give en flaske på dette tidspunkt i håb om at det mætter mere, men umiddelbart synes jeg du skal forsøge med amningen først og fremmest. Hvis han ikke er vant til flaske, så risikerer du at han vågner og bliver ked af det og det var jo ikke meningen:o)
Med hensyn til pasning, så har din dreng slet ikke brug for at blive passet så længe han er så lille. Han har det bedst, når han er sammen med dig. Du forstår han signaler og reagerer på ham og hans behov. Han er mest tryg ved dig og har fortsat brug for dig.
Når det er sagt så er det jo heller ikke sådan at man ikke skal lade andre passe sit barn. Hvis du har behov og godt kunne tænke dig et par "fritimer" evt. sammen med din mand, så er det helt i orden at du lader din dreng passe; men du skal være klar over at det er dit behov og ikke din drengs.
Således er det også familiens behov at få lov til at passe ham og deres tur skal nok komme. Det er vigtigt at du er klar. Det er rigtigt at det kan give dig lidt ekstra overskud, men det kommer jo igen an på hvordan du er. Hvis du er urolig over hvordan det går hjemme, så slapper du slet ikke at og så kan du lige så godt lade være:o)
Jeg kan godt forstå problematikken omkring dine svigerforældre og hvor er det synd at det skal være sådan. Det er enormt vigtigt at man som mor er tryg ved at få sit barn passet af andre og til hvis gavn er det, at de gør tingene på deres måde?
Jeg mødte en farmor til "åbent hus" som vi har i kommunen, hvor jeg er ansat. Her drøftede vi netop emnet, når børnene skal passes af bedsteforældre. Hun fortalte at hun altid prøvede at lægge mærke til hvordan forældrene gjorde, altså hvordan putter de, hvordan laver de maden, hvordan sidder de når de giver maden, hvad er ritualet på puslebordet osv. fordi det var vigtigt for hende så vidt muligt at gøre som forældrene. Det er jo med til at give barnet tryghed, så det ikke også skal forholde sig nye rutiner og vaner.
Det syntes jeg var så flot og jeg ville ønske at andre også tænkte sådan, men desværre. Men en ting er jo de ting der sker, når man ikke er er til stede, noget andet er jo det man selv oplever. Og her tænker jeg naturligvis på, når du oplever at de overskrider din grænse og tager din søn, selvom han ikke er færdig med at spise - hvad siger du til dem? Et eller andet sted er du nødt til at tale med dem om det og du må prøve at bruge de chancer der er.
Når din svigermor f.eks. nævner at hun gør noget andet end svigerinden siger, har du så prøvet at sige til hende at du ville blive ked af det, hvis hun gjorde det samme ved dig?
Jeg synes også du skal tale med din mand om det. Du kan ikke stå imellem ham og svigermor, det duer altså ikke. I (dig og din mand) bliver altså nødt til at finde ud af hvordan I vil have det og så støtte hinanden.
Du må gerne bruge mig. For mange forældre hjælper det at have en "autoritet" i ryggen. "Sundhedsplejersken siger at man skal reagere, når barnet græder, det er den eneste udtryksform de har. Det med at det udvikler lungerne at få lov til at ligge at skrige, det er ammestue historie og idag ved man bedre!"
Med hensyn til kraniet, så er det især de første 3 mdr at "skaden sker". Nu er din dreng så gammel at han begynder at kunne dreje sig mere omkring og ligger derfor ikke fladt på ryggen på samme måde som tidligere. Du skal stadig være opmærksom men altså ikke fanatisk.
Med hensyn til stimuli og underholdning, så er det helt okay at din dreng også ligger lidt for sig selv. Det har han også brug for. Han har brug for at du snakker med ham, pludrer, hviner, kilder ham, kluk-ler med ham, triller rundt med ham osv. - han har brug for begge dele. Både den fysiske kontakt og også at ligge lidt for sig selv. Du skal ikke have dårlig samvittighed.
Din søn kan altså godt ligge alene, men du skal naturligvis sørge for at han ligger trygt og har noget interessant at kigge på. Nogle børn nyder også bare at følge en lysplet på væggen og kan ligge og blive helt opslugte af at følge den med øjnene, der behøver ikke altid at være så megen aktivering. Han har også brug for pauser, hvor han kan koble fra, og her kan du lave nogle andre ting.
Hvis du ikke lige er ved siden af ham, så kan du gå og småpludre lidt med ham, synge lidt eller lignende, så han hører at du er der. Hvis han græder skal du naturligvis være hos ham, da han så føler sig forladt.
Legetøj og aktiviteter kan være:
Bevægelege:
- Hold om hans underben og lave cyklebevægelser, lad ham selv arbejde med.
- Grib om hans hænder og håndled og lad ham selv trække sig op fra rygleje
- Tag fat om hans lægge og bøj knæ og hofte. Lad hans underkrop dreje fra side til side
- Hjælp ham til at dreje om på siden ved at række ham legetøj, som han drejer sig efter.
At bade, at svømme er sjovt. Puste bobler i vandet, plaske i vandet og lade vandet løbe lidt ned over kroppen. Brug dig selv og barnets egen krop.
Sansetæppe påsyet forskellige ting som f.eks. billeder af stof, spejl, knapper, frynser, pels osv.
Bamser og rangler ophængt i plastringe, tøjdyr, bidering evt. med en lille børste, legeting som ruller, evt. en kantet bold, spejl til at se sig selv i.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske