Brev:
Hvorfor ingen flaske?
6. maj 2006
Alder:
15 mdr.
Hvorfor ingen flaske?
Hej Helen,
Så er jeg tilbage med endnu et spørgsmål, denne gang af mere generel karakter.
Lucia, som er lidt over 15 måneder gammel nu, udvikler sig meget fint, og der er ingen problemer med hverken spisning eller søvn. Hun har lige lært at gå, og laver en masse ballade hvor hun kommer hen...:-)
Da den faste føde var indført, stoppede jeg med morgenflasken, da hun blev et år gammel. Det var der ingen problemer med, og hun spiser glad og gerne grød om morgenen. For ca. tre uger siden røg så også natflasken. Jeg havde regnet med skrig og skrål, men der var ingen problemer – jeg tror simpelthen ikke hun opdagede, at den var væk. I stedet læser vi nu i en billedbog med dyr 5-10 minutter, og så lægger jeg hende i seng som sædvanlig, hvor hun sover hele natten uden et pip.
Men jeg har fået et problem, nemlig at min mand og hele hans familie synes, at det er alt alt for tidligt at tage flasken fra hende. Jeg bor i Spanien, og jeg er faktisk ikke helt klar over, hvornår det er sædvane at stoppe med flaskegivning her (det skal jeg have fundet ud af), men generelt er mit indtryk, at de holder børnene på ”baby-stadiet” i væsentlig længere tid her end i Danmark. F.eks. er Lucia den eneste i sin vuggestue, der får ”tyggemad” nu – De andre får stadig kun ren mos.
Da jeg så skulle argumentere for min beslutning, rendte jeg pludselig ind i en blindgyde: Hvorfor er det egentlig vigtigt at tage flasken fra dem på dette tidspunkt? Jeg har ingen problemer med det, men min mand mener, at jeg har taget et måltid fra barnet, og at hun kommer til at mangle næringen. I hvert fald mener han, at det da ikke kan gøre nogen skade at give hende den flaske inden hun skal sove, for det er jo mange timer uden føde.
Lucia har altid været på den slanke side, og dette gør jo, at bl.a. min svigermor synes, at hun skal ”fedes op” på enhver tænkelig måde.
Selv vil jeg sige, at jeg i princippet, for husfredens skyld, ikke har noget problem med at gå tilbage til flasken. Jeg synes bare det er fjollet, når jeg jo kan se, at hun er ligeglad. Hvis jeg indfører den igen, så kan det jo være, at hun kommer til at savne den til sin tid, når hun definitivt skal af med den. Desuden har jeg bemærket, at hun spiser meget mere morgenmad nu, hvor hun ikke bliver fyldt med 300 ml mælk lige inden hun skal sove, og mon ikke der er en sammenhæng...?
Er der nogen argumenter over for ”Det kan da i hvert fald ikke skade” – for hvis ikke, så må jeg jo bare på flaskevognen igen...:-)
I øvrigt er Lucias feber nu væk - det var ørerne...!
Mange hilsner
Mette