Svar: Hvorfor ingen flaske?
6. maj 2006
Alder:
15 mdr.
Kære Mette
Du har fuldstændig ret i at Sundhedsstyrelsen i Danmark siger flaske til 1 år og som dig, at det hører babystadiet til.
Du har næsten selv givet forklaringen, det handler nemlig om at mælkeindtaget ikke skal fylde så meget at det tager pladsen op for den egentlige mad (læs Lucia spiser mere om morgenen), mælk kan drikkes af en kop og hun kan med den alder hun har sagtens spise og drikke sit behov uden flaske.
Dertil kommer at hun kan få vand om natten, hvis hun vågner og er tørstig. Det vil være langt bedre for hendes tænder. Mælk indeholder en del sukker og en flaske før sengetid og evt. om natten vil på sigt kunne give huller i tænderne.
Jeg synes det vil være rigtig synd at introducere en flaske for hende igen. Hun er så dygtig og er simpelthen "lige efter bogen" med måden I har fået hende fra flasken på.
Men det er svært, for der er store kulturelle forskelle og netop som du nævner bl.a. også omkring moset mad. Der kan også være forskel på introduktionen af skemaden, hvor vi i Danmark prøver ikke at give alt for meget sødt til at begynde med, så er der andre lande, hvor man netop siger at man skal begynde med det søde.
Men som du beskriver det, så er det helt præcist, som de danske anbefalinger:o)
Fortsat held og lykke og dejligt at hun nu har det bedre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske