Svar: At lege ude og kost - 11 måneder
7. maj 2006
Alder:
11 mdr.
Kære Mor
Det er dejligt at sommeren nu nærmer sig vores breddegrader og jeg synes bestemt du skal udnytte det gode vejr og tage din datter med ud så meget som muligt. Hun må meget gerne være ude og der er egentlig ikke nogen tidsbegrænsning på. Det skal naturligvis passes ind i forhold til sovetider, spisetider osv. men det er okay at bruge tiden udendørs.
Du skal naturligvis også være opmærksom på solen og på kulden der fortsat kan være i jorden. Det kan være en god idé at give hende termotøj på, hvis hun kravler eller sidder meget, da jorden fortsat kan være kold, og ellers er regntøj godt.
Hvis jorden virker tør og hun f.eks. sidder i sandkassen, så lad hende sidde på et sammefoldet tæppe eller evt. på et soveunderlag, et eller andet som kan holde kulden lidt væk, men samtidig give hende mulighed for at grave i sandet, lege på græsset osv.
Prøv altid at sætte dig sammen med hende og fornem, hvordan det føles. Hvor kold er jorden egenlig? Trækker det? Er der stor forskel på at være i solen og være i skyggen? Osv. Hvis du selv sidder stille hvor din datter er, så er det lettere at fornemme hvor koldt det egentlig er.
Planen for dagen ser meget fin ud. For at få hende til at spise lidt mere, så prøv at give hende lidt moset mad, samtidig med at der er mad i stykker. Når I f.eks. spiser til aften og hun får samme mad som I andre, så prøv at mose hendes kartofler og andre grøntsager med lidt sovs, men lad f.eks. kød, pasta, ris og brød være det der skal tygges.
Lad hende spise selv, både med fingrene og med en gaffel. En ske kan hun endnu ikke selv mestre, men hun vil sikkert gerne forsøge:o) Gaflen er der mere held med nu.
Det er en god idé at koge ærter, majs og gulerod som hun f.eks. får til rugbrøddet til frokost. Så er det noget lettere for hende at tygge det.
Ellers gør øvelse mester og det lyder fint med planen. Lidt sukker i frugtgrøden er okay, ellers er det måske for syrligt til at hun kan lide det.
Tak for dine pæne ord og fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske