Svar: Pylregøj og hængeplante - 11 måneder
7. maj 2006
Alder:
11 mdr.
Kære Emils mor
Du fortæller at Emil har været syg og det sammenhængende med hans alder, tror jeg er grunden til hans ekstra behov for tryghed lige nu.
I forbindelse med sygdom er det naturligt at søge brystet og derfor også i den periode få sat mælkeproduktionen op. Det lyder derfor sandsynligt at hans ekstra lyst til mor hænger sammen med dette og hans øgede mælkeindtag har betydning for han øvrige mad indtag. Tingene hænger jo sammen.
Rent aldersmæssigt er Emil på grænsen imellem at være en baby og at være et barn. Han lærer hele tiden nyt, rejser sig, går måske, er umådeligt nysgerrig, aktiv, energisk og er åbentlyst glad, når noget lykkes for ham, og samtidig begynder frustrationerne over ikke at kunne det han gerne vil. Han kræver stadig meget, skal stadig have hjælp til at spise, men han øver langsomt sin selvstændighed. Han er fuld af livsglæde og man får masser af kys og kram, men det er heller ikke langt til tårer og han kan blive umådeligt vred.
Hans evne til at kontrollere sig selv og hans kendskab til regler og normer for hvad man gør og ikke gør er endnu ikke udviklet og derfor bliver han meget følsom. Han er ikke i stand til at sortere og beskytte sig selv, så derfor bliver han mere klyngende og beder på den måde om beskyttelse.
Ovenstående er naturligvis meget kort beskrevet, men det er mere for at give dig en lille forklaring på hvorfor han rent aldersmæssigt handler som han gør.
Og så for at vende tilbage til det med amningen. Jeg tænker at du umiddelbart skal være meget opmærksom på ikke at få sat amningen yderligere op, men i stedet forsøge at skrue amningen ned. Han kan godt nøjes med amning morgen og aften, men behøver ikke amning i løbet af dagen og heller ikke om natten. I stedet bør der være plads til fastere føde.
Føl dig tryg ved at han spiser, mere end at fokusere på hvor meget han spiser. Det er bedre at han spiser lidt med tit, end at han spiser få og større portioner.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: Amning
Morgen: Havregrød med vand eller mælk af kop
Formiddag: ½ bolle med smøreost, frugt i stykker, vand eller mælk af kop
Frokost: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg, tilbehør af kogte grøntsager, vand eller mælk af kop
Eftermiddag: En lille skål tykmælk eller A38 med frugtmos og/eller bær, evt. ½ bolle med smør, vand af kop
Før aftensmad: Lidt kogte grøntsager, vand eller mælk af kop
Aften: Aftensmad som I andre spiser, evt. frugtmos med mælk til dessert. Vand eller mælk af kop.
Sen aften: Amning at sove på
Mit råd er derfor at du umiddelbart forsøger at trappe lidt ned i amning og i den forbindelse måske får far lidt mere på banen. Samtidig sikrer ham energi nok via små hyppige måltider og dernæst at du accepterer at det også hører alderen lidt til.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske