Svar: Putteritualer - 4 mdr.
7. maj 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Tina
Det lyder som om din datter fornemmer at hun bliver flyttet fra din arm og over i sengen, og når hun opdager at hun ikke længere ligger i tryg favn, så vågner hun.
Derfor tror jeg umiddelbart at du skal prøve at svøbe hende, simpelthen for at hun ikke på samme måde skal fornemme at hun bliver flyttet.
Du kan svøbe hende i en dyne eller i et tæppe. Når du ammer hende eller giver hende flasken med vælling lige inden hun skal sove, så sæt dig med hende i armene, men hvor hun er svøbt i et tæppe. Så du kan flytte hende uden at hun begynder at "flagre" med armene. Brug dog kun denne metode om aftenen.
Og du skal også sikre dig at rummet hun sover i ikke er for varmt. Når hun sover dybt, så kan du "vikle hende ud" igen.
Forsøg så også om dagen at vænne hende til at sove i sengen fra hun er vågen. Altså en langsom tilvænning til at sove uden at have noget i munden. Prøv derfor i løbet af dagen at amme hende, men så putte hende inden hun sover for tungt. Så hun mere og mere lærer sig at falde i søvn i sengen. På sigt vil du så kunne lægge hende i sengen og hun finder tryghed ved at falde i søvn i den.
Dernæst skal du gennemtænke om der er forskel på dagen og aftenen. Bliver hun puttet samme sted, har I samme putteritual osv. Ellers kan det være en idé at bruge det der fungerer om dagen, og indføre det om aftenen.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske