Svar: Grød og mælk 5½ mdr.
8. maj 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Malene
Hvor er det dejligt at din dreng er så glad for at spise skemad og allerede er begyndt at få lidt mad i hånden:o)
Sundhedsstyrelsen anbefaler først havregrød og øllebrød fra ca 6 mdr. Her kan han så også få 3 kornsgrød og således grød af flere forskellige kornsorter. Det handler om glutenindholdet. Gluten findes i hvede, rug, byg og havre. Der er mest i hvede. Derfor kan det godt forsvares at give lidt havregrød allerede nu, men grød og produkter med hvede bør fortsat begrænses og øges langsomt i takt med at din dreng bliver ældre.
Ymer, ylette og kvark må ikke gives før efter 1 års alderen.
Fra 6 mdr kan du tilbyde lidt sødmælk af en kop. Det er dog mere for at lære ham at drikke lidt kold mælk og det er ikke noget du behøver at gøre. Så længe han er under 9 mdr skal hans hovedindtag af mælk fortsat være enten ammemælk eller modermælkserstatning.
Hvis du vil give ham komælksprodukter skal det således være i meget små mængder og her kan du give lidt A38 (3,5 %) eller Tykmælk. Det er vigtigt at det er lavet på sødmælk, så fedtindholdet er i orden.
Læs i øvrigt artiklen "Dit barns behov for mælk" som du finder under "Artikler" her på siden.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske