Svar: Hvordan kan jeg bedst hjælpe med at kravle
8. maj 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Tina
At lære at kravle er vigtigt og derfor er det flot at du gerne vil hjælpe din datter igang med det, men det skal ikke være en kamp:o)
Lidt gråd kan du nok ikke undgå, for kavlen foregår fra maven og hvis hun ikke vil være der, så bliver det svært. Umiddelbart tror jeg derfor du skal prøve at bruge dig selv så meget som muligt. Altså simpelthen få hende til at bevæge sig rundt på dig, - ligge med maven på din maven, trille om på siden, dreje rundt, prøve at trille hen over dig, - altså stille og roligt tumle omkring med hende så hun på den måde begynder at acceptere at være mere på maven, simpelthen fordi det er på dig.
Dernæst skal hun jo så på maven på gulvet. Når hun sidder, holder hun så balancen fuldstændig altså tager fra med hænderne, når hun falder til siden og bruger armene til at finde balancen for at blive siddende? Det er vigtigt for at kunne lære at kravle, at hun kan tage fra med hænderne, hvis hun fra siddende stilling skal videre om på maven. Hun skal kunne bruge sine hænder og støtte sig selv, når hun f.eks. skal flytte på sig for at få fat i noget legetøj.
Når hun har sin balance vil hun støde fra på gulvet og komme om på maven og derfra vil hun forhåbentlig begynde at kravle. Hvis hun har styrke i sine arme, så er der ikke noget i vejen for at du hjælper hende op på alle fire. Du skal her hjælpe hende til at rokke frem og tilbage, så hun får en vægtoverførsel fra arm til ben. Du skal ikke begynde at flytte på hendes arme og ben i håb om at hun så lærer sig kravleteknikken.
Det at din datter kan rokke, dreje, trille eller vride sig rundt på maven er forudsætning for at hun begynder at kravle. Det kræver stor tålmodighed fra jer begge, men netop det at have temperament er også nogle gange med til at tingene lykkes til sidst. Når man er en fighter, så giver man ikke så let op:o)
Hvis jeres gulv er meget glat, f.eks. lakeret trægulv, så kan det være svært for hende at stå fast. Derfor kan det være en god dié at øve på et fastliggende tæppe, med bare ben eller sy et par ruskindslapper på bukseknæene, så hun bedre står fast.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske