Brev:
Tryghed eller konsekvens?
8. maj 2006
Alder:
6 mdr.
Tryghed eller konsekvens?
Kære Helen
Ja jeg er virkelig i vildrede i øjeblikket mht den søvn. Min søn på 6 mdr. sover jo kun 30 minutter ad gangen, og de gange jeg har ladet ham "bestemme" så går det ok, den første halvdel af dagen, men hen ad eftermiddagen er han bare rigtig træt. Om natten sover han nogenlunde men næste dag er de 30 minutter pludselig kortet ned til 20 minutter og sådan fortsætter det.
Jeg plejer jo at "presse" ham til at sover videre og det lykkes af og til, og så tager han 30 minutter mere. Men han "lærer" ligesom ikke noget af det synes jeg. Han vågner stadig efter de 30 minutter og virker frisk, men desværre kun kortvarigt.
Mit spørgsmål er så, om jeg skal tage ham op når han vågner og ikke græder, også selvom jeg ved han så er træt igen efter ½ time? Det er rigtig svært at putte ham før der er gået et par timer mellem vågentiden. Selv når han virker rigtig træt kan det tage ham 1 time at falde i søvn (og sådan var det ikke for en måned siden, der faldt han fint i søvn selv men vågnede bare hurtigt og ville så ikke sove mere).
Han græder ikke helt vildt når jeg lægger ham men brokker sig mere. Tilgengæld skriger han helt hysterisk når jeg prøver at "gen-putte" ham efter den første halve time.
Så skal jeg bliver ved med at kæmpe og prøve at lægge ham til at sove efter de 30 minutter, med frygt for at han føler søvn bliver noget man skal/presses til/kæmper imod, og dermed være konsekvent når jeg lægger ham og blive ved med at sige godnat indtil han sover igen, (og hvor lang tid er det ok de græder?) eller skal jeg give ham trygheden i, at komme op når han vil og ikke presse ham så han måske føler søvn er noget rart og behageligt og noget man gerne selv vil?(=noget ikke-farligt).
Jeg er virkelig kommet i tvivl. Er nok selv mest til den med det konsekvente, men det har jo ikke virket indtil nu!? Og gråd i spandevis er slet slet ikke mig, så hvad gør man?
Hvad vil dit råd være, give tryghed eller være konsekvent?
Kærlig hilsen
Ditte