Svar: Tryghed eller konsekvens?
8. maj 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Ditte
For det første tror jeg det er vigtigt at du har en helt fast plan for dagen. En plan med tidspunkter for søvn og måltider. & mdr gammel er din dreng i en overgangsfase, hvor han begynder at kunne nøjes med at sove 2 gange om dagen i stedet for 3. Jeg ved godt at han aldrig har fulgt denne rytme, men jeg tror det er meget vigtigt at du nu begynder at putte ham helt regelmæssigt efter en plan.
Du skal for det første sørge for at han får nok at spise. Et barn der er sulten sover ikke godt. Dernæst skal du sørge for at han ligger et sted, hvor han er glad for at sove, og hvor han ligger godt. Hvor sover han f.eks. om natten? Kunne han sove samme sted om dagen?
Prøv så at indføre et fast putteritual, så han ligesom indstiller sig på, hvad der nu skal ske. Giv ham f.eks. et bad om formiddagen i håb om at han så derefter kan tage en god middagslur, syg eller spil den samme melodi igen og igen eller lignende.
Du skal naturligvis også se på din dreng. Prøv at se hans tegn på træthed. Tegn kan være at han bliver mindre aktiv, mister interessen for sit legetøj, får blanke øjne, gnider øjne, klynker og virker pirrelig, gaber, lægger sig ned hvor han er, søger brystet osv.
Timingen for puttetidspunktet er vigtigt og du skal måske forsøge dig frem. Du skal sandsynligvis lægge ham før du egentlig tror det er tiden, ellers risikerer du at han bliver lysvågen og så holder den kørende før han sover igen.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Bryst og puttes til formiddagslur
Frokost: Grød, evt. med lidt frugtmos og efterfølgende bryst.
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Bryst
Sen eftermiddag: Evt. Bryst og så måske en lille lur
Aften: Grøntsagsmos og Bryst
Sen aften: Bryst
Nat: evt. amning, men trappe ud af dette.
Der er umiddelbart to bøger på markedet, som du kan læse og måske finde råd i. Den ene er "Godnat og sov godt". I den finder du en god beskrivelse af vigtigheden i at have faste rutiner og vaner. Den kører efter princippet med at putte dit barn og gå tilbage, men hele tiden forlænge tiden inden du viser dig igen. Den er meget konsekvent.
Den anden er "The no-cry sleep solution", som netop er udkommet på dansk under titlen "Sov igennem uden gråd". Her finder du råd, som handler om ikke at gå fra sit barn, men sikre det tryghed og putte sit barn uden gråd. I bogen kan du også finde en plan eller et skema for, hvordan du kan aflæse dit barns sovemønster og derigennem hjælpe med at finde en rytme som passer ham.
Det er jo meget forskelligt fra person til person, hvad man synes bedst om og hvilke principper man tror mest på. Du bliver derfor nødt til selv at overveje, hvad du tror er bedst for jeres lille familie.
Håber ovenstående vil hjælpe dig lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske