Svar: Rensning af flasker, motorik og leg 4½ mdr.
8. maj 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Dorte
Reglerne for rengøring af flasker og sutter bliver jævnligt diskuteret mellem mine kolleger og jer. I princippet har din kollega ret idet børn jo fra 4 mdr. alderen kan få vand fra vandhanen. De begynder også i denne alder at kunne drikke af en kop/glas, spise skemad osv. så på den måde behøver tingene ikke længere være sterile.
Du bør dog fortsat sikre dig at flasker og sutter er grundigt rengjort efter hvert brug. Du skal være meget omhyggelig med hygiejnen, fordi varm mælk samler bakterier. Mælkerester sidder i skruegangen og på kanterne af flasken samt i låget.
De normale retningslinier lyder dog: Flasker og låg renses med flaskerenser/opvaskebørste, opvaskemiddel og varmt vand. Sutterne gnides med groft salt så de slimede mælkerester fjernes. Flasker og sutter skyldes grundig og koges under låg i 2-3 minutter i almindeligt vand. Herefter opbevares flasker og sutter tørt og tildækket.
MEN... hvis du har opvaskemaskine kan flaskerne vaskes i den. Du skal dog vaske mælkerester af før flaskerne kommes i maskinen.
Håber dette er svar nok vedr. flasker, mere præcist kan jeg ikke svare dig, desværre:o)
Vedrørende at med at dreje omkring osv. så er det ofte sådan at børn gør bestemte ting i perioder. I nogle perioder har det travlt med at øve sig i at sige en bestemt lyd, i andre perioder med at trille fra mave til ryg osv. Det er som om de ikke kan koncentrere sig om det hele på en gang. Det er altså ikke fordi de har glemt det, men mere fordi de bruger deres koncentration på bestemte ting og tager en ting af gangen.
For at hjælpe hende med at trille kan du lave nogle bevægelege.
- Hold om hendes hænder og håndled og lad hende selv trække sig op fra rygleje
- Hjælp hende ved at lave cyklebevægelser med benene, en oplagt mulighed for at synge "hjulene på bussen"
- Tag fat om knæ og lægge og hjælp hende til at dreje underkroppen fra side til side
- Hjælp hende til at dreje om på siden, ved at række hende noget legetøj, som er interessant.
- Giv hende også gerne lette svingture, hvis hun kan lide det og vug hende gerne.
Med hensyn til legetøj, så er det fint at der er noget andet at lege med andre steder end det der er derhjemme. Når hun skal sove kan det derimod være tryghedsskabende at have noget hun kender omkring sig. Generelt kan man sige at det er en god idé at skifte lidt imellem legetøjet, altså gemme lidt af det væk i en periode og så tage det frem igen. Nyhedens interesse er ofte stor. Derudover så handler det meget om at vurdere hvad hun er for en pige. Hører hun til de meget opmærksomme, som har brug for at blive skærmet og have ro omkring sig for at kunne finde roen selv, så er enkelte stykker legetøj en god idé. Hører hun derimod til de meget rolige, som nyder at studere et enkelt stykke legetøj grundigt inden hun er færdig med det, så sker der ikke så meget ved at hun har flere forskellige stykker legetøj omkring sig. Altså igen en af de balancer man som forældre skal finde:o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske